Schibsted lanserar DSP-certifikat och ökar satsningen på Schibsted AdMarket

Schibsted lanserar under våren ett certifikat med syfte att garantera kvaliteten på programmatiska annonsköp. Certifikatet ska säkerställa att kundens system fungerar tillfredsställande i Schibsteds miljö.
– För att uppnå effektiva kampanjer behöver marknaden en stabil teknisk grund att stå på. Genom en certifiering tar vi ansvar för att de köp som görs hos oss håller utlovad kvalitet, säger Johan Åsén, Product Director, Schibsted Sales & Inventory.

Certifieringen avser kundens DSP, Demand-side Platform, d v s det system kunden valt att använda för att genomföra programmatiska annonsköp. Certifieringen ska säkerställa att vissa tekniska krav uppfylls, att systemets funktioner är kompatibla med Schibsteds säljplattform och att DSP:n följer Schibsteds tolkning av bestämmelserna i dataskyddsförordningen och har mekanismer för dataskydd. I steg ett görs en utvärdering av befintliga system och därefter skrivs avtal med de partners som uppfyller de grundkrav Schibsted ställer.

– DSP-certifieringen är ett sätt att börja ta Programmatic till nästa nivå. Nu hoppas vi att vi kan börja fokusera på den viktigaste frågeställningen, d v s hur vi får bäst effekt på kundens kampanj, säger Johan Åsén.

Arbetet med certifieringen genomförs under våren och under maj månad planerar Schibsted att kunna presentera ett antal certifierade systemleverantörer.

– Med en DSP-certifiering kan vi skapa rätt förutsättningar för köpare att förstå skillnaden mellan olika teknikleverantörer. Vi uppmanar också andra aktörer att följa vårt exempel, då det skulle innebära en ökad transparens på marknaden, säger Johan Åsén.

Parallellt med certifieringen utökar Schibsted satsningen på köpverktyget Schibsted AdMarket genom att lansera ett flertal nya produkter och funktioner. Schibsted AdMarket är byggt på Schibsteds teknikplattform Appnexus vilket innebär en garanti för en trygg köpupplevelse med unika och effektiva annonslösningar.

– Satsningen på ett anpassat verktyg för den lokala marknaden har slagit mycket väl ut och vi ser ett behov även för andra direktkunder och byråpartners att enkelt kunna få tillgång till våra automatiserade produkter med leveransgaranti, säger Johan Åsén.

Johan Åsén, Product Director, Schibsted Sales & Inventory. Tel: 070-676 25 35. E-post: johan.asen@schibsted.com.
Fredrik Lindén, Informationsdirektör, Schibsted Media Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.com.