Schibsted lanserar lokala nativeannonser

Schibsted satsar på nativeannonser för lokala marknader. Först ut är en geostyrd produkt på Aftonbladet.se.
– Detta har varit efterfrågat under en längre tid av våra många lokala annonsörer, säger Josefine Kvarnström, chef för Schibsted Content Studio.

Sedan starten i vintras har Schibsted Content Studio producerat innehållsannonser på Omni och Aftonbladet för över hundra kunder. Som ett led i att ständigt utveckla erbjudandet lanseras nu lokala native-annonser i samarbete med Fastighetsbyrån i Stockholm och Göteborg.

På en annonsmärkt plats på aftonbladet.se – desktop och mobil – publiceras lokala nyheter i ett rappt format. Nyheterna är geostyrda och visas för alla användare som antingen själva väljer ”sin” stad, eller har platspositioneringen påslagen i mobilen. Det nya erbjudandet möjliggör för annonsörer att nå ut med anpassade budskap, som upplevs mer angelägna och relevanta på de lokala marknaderna.

Formatet har testats under två veckor med mycket gott resultat. Läsarsiffrorna har varit starka och engagemanget högt.

– Efter dessa lyckade tester känns det väldigt kul att nu kunna erbjuda alla kunder en geostyrd nativeprodukt på Aftonbladet. Vi jobbar ständigt med att vässa oss och hålla högt tempo i vår utveckling, säger Josefine Kvarnström.

Josefine Kvarnström, chef Schibsted Content Studio. Tel: 073-999 78 56. E-post: josefine.kvarnstrom@schibsted.se.
Björn Hygstedt, tf kommunikationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-553 61 54. E-post: bjorn.hygstedt@schibsted.se