Schibsted och Unilever först med Swish-kampanj – säljer glass med mobilen som plånbok

I Schibsteds kanaler går i sommar en kampanj för GB Glace med uppmaningen “Swisha en glass till din vän”. Det är den första kampanjen i Sverige som helt och hållet utgår ifrån betallösningen Swish och mobilen som plånbok.
– Med den här kampanjen erbjuder vi våra kunder en kortare väg till konvertering och att faktiskt kunna sälja en snabbrörlig produkt med en mobilannons, sager Tomas Schultz, affärsstrateg online, Schibsted Sales & Inventory.

I mobilannonser uppmanas besökaren på aftonbladet.se och klart.se att “swisha” en glass till en vän för upp till 20 eller 30 kronors värde. Efter genomfört köp får vännen en kupong att utnyttja på en glass upp till valt belopp I detaljhandeln. Kampanjens syfte är att driva engagemang och konvertering.

– Vi ser potentialen i att låta våra annonsörer interagera och locka till direktköp. Med den här typen av lösningar vill vi på Schibsted driva utvecklingen inom mobilannonsering, säger Tomas Schultz.

Inom dagligvaruhandeln är det en utmaning att snabbt och enkelt driva försäljning i digtiala kanaler. I november nådde Swish fem miljoner användare vilket innebär att mer än halva Sveriges befolkning har appen installerad på sina telefoner. Genom ett samarbete med teknikföretaget Adoveo har Schibsted nu möjligheten att använda Swish i fler sammanhang. Swish-kampanjen för GB Glace har skapats i samarbete med mediebyrån Mindshare.

– Vi försöker ständigt utveckla nya vägar som kan leda till avslut. GB Glace är ett fantastiskt varumärke där produktförsäljningen drivs av väder, glädje och impuls. Så vi ville skapa en lösning för de tillfällen då vi är som mest relevanta, och ge en möjlighet för konsumenten att konvertera direkt från annonsen, säger Fredrik Hermelin på Mindshare.

Projektgrupp:
Linda Landin, marknadschef GB Glace, Kristin Lewander, kundansvarig Unilever, Tomas Schultz, affärsstrateg online, Schibsted, Martin Rödén, VD, Adoveo, Fredrik Hermelin, digital strateg, Mindshare.

Tomas Schulz, affärssstrateg online, Schibsted Sales & Inventory. Tel: 073-971 51 74. E-post: tomas.schulz@schibsted.se.
Fredrik Hermelin, digital strateg Mindshare. Tel: 073-506 55 52. E-post: fredrik.hermelin@mindshareworld.com.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.