ServiceFinder: Rut ökar och rot minskar

Allt fler svenskar köper rut-tjänster till hemmet. Det visar statistik för 2016 från tjänsteförmedlaren ServiceFinder.
Däremot minskar efterfrågan på tjänster med rot-avdrag. Branscherna är eniga om att detta till stor del beror på sänkningen av avdraget från 50 till 30 procent av arbetskostnaden.

– Hemstädning är idag den mest populära kategorin hos oss, vilket speglar dagens samhälle med dubbelarbetande föräldrar som behöver avlastning i vardagen. Det är också en följd av att regeringen inte försämrat rut-bidraget lika mycket som rot-avdraget, säger Sofia Krook, vd på ServiceFinder.

Inför 2016 gjorde ServiceFinder flera kundundersökningar bland sina anslutna byggföretag. I en av enkäterna ställdes frågan om företagen trodde att nyttjandet av svart arbetskraft skulle öka till följd av det försämrade rot-avdraget. Hela 94 procent – eller 507 av 538 företag – svarade ja på frågan.

– Vi kan konstatera att efterfrågan på rot-tjänster har minskat under 2016. Och en undersökning från konsultföretaget Demoskop visar att svart arbetskraft blivit vanligare, säger Sofia Krook.

Efterfrågan på offerter om badrumsrenovering – som är en av de dyrare renoveringarna i bostaden – minskade och tappade fyra placeringar jämfört med året innan. Det tyder på att många passade på att göra större renoveringar under 2015 innan rot-avdraget sänktes.

– Vi har inte tidigare sett så stora förflyttningar från ett år till ett annat. Det visar vilken påverkan politiska beslut har för tillväxt och jobbskapande, säger Sofia Krook.

ServiceFinder är Sveriges ledande tjänsteförmedling. Sedan 2006 har företaget förmedlat över 400 000 uppdrag till ett värde av åtta miljarder kronor. ServiceFinder har 40 anställda i Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Örebro.

Mest eftersökta rot-/rut-tjänsterna 2016
(förra årets placering inom parentes)
1. Hemstädning (3)
2. Målning / tapetsering (1)
3. Flyttstädning (2)
4. Snickeri (5)
5. Elektriker (6)
6. Fönsterputs (8)
7. VVS och Rör (9)
8. Badrum / våtrum (4)
9. Flytthjälp (6)
10. Trädfällning (12)

Källa: ServiceFinder

Städer där rot-/rut-tjänster är mest populära
1. Stockholm
2. Göteborg
3. Malmö
4. Uppsala
5. Västerås

Källa: ServiceFinder

Johan Nordquist, tf marknadschef ServiceFinder. Tel: 070-357 59 80. E-post: johan.nordquist@servicefinder.se.
Björn Hygstedt, tf kommunikationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-553 61 54. E-post:  bjorn.hygstedt@schibsted.se.