EDB Fellesdata väljer SchlumbergerSemas lösning Essentis* för sin kredit- och betalkortsutgivning Kortadministrationssystemet Essentis förkortar utvecklingstiden för nya produkter och tjänster Stockholm, 23 augusti 2002 - SchlumbergerSema, en affärsenhet inom Schlumberger Limited (SLB:NYSE), tillkännagav idag att det norska mjukvaruföretaget EDB Fellesdata AS har valt Essentis för sina kredit- och betalkortshanteringsprocesser. SchlumbergerSemas lösning Essentis hanterar alla kärnfunktioner som krävs för betalkortsadministration, från kortutgivning och kortinlösen till hantering av clearing och betalningar mellan korthanteringsorganisationer och viktiga betalnätverk. Essentis-systemet är kompatibelt med Europay, MasterCard, Visa och JCB. EDB Fellesdata kommer att installera SchlumbergerSemas system Essentis Issuer för hantering av sina tjänster inom kortutgivning och transaktionshantering, samt Essentis Interchange för hantering av utväxlingsprocessen med betalnätverk. "SchlumbergerSemas lösning Essentis är en mer sofistikerad mjukvaruplattform", säger Eva Trasti, chef för Payment Systems, EDB Fellesdata. "Genom att överföra våra befintliga korthanteringsprocesser till Essentis-systemet kommer vi att kunna expandera och förbättra de betalkortstjänster som vi erbjuder våra kunder på bank- och finansmarknaden." "EDB Fellesdatas beslut att välja Essentis visar återigen vilken högkvalitativ lösning som SchlumbergerSema har utvecklat", säger Carina Carlström, chef för Financial Services, SchlumbergerSema. "EDB Fellesdata har använt mjukvara för betalkortshantering från SchlumbergerSema de senaste fem åren, och vi ser fram mot att fortsätta vårt nära samarbete när de går över till vårt Essentis-system för sin kortverksamhet." Om EDB Fellesdata EDB Fellesdata, Norges största mjukvaruföretag och ett helägt dotterbolag till EDB Business Partner ASA, erbjuder IT-lösningar och tjänster till den norska finansmarknaden. Genom sina dotterbolag har EDB Fellesdata sälj- och distributionskontor i Sverige, Polen, Storbritannien och Benelux, samt kontrakt med detaljhandelsbanker och kommersiella banker och finansiella institutioner i Europa. EDB Fellesdata levererar korthanteringstjänster till nästan 140 banker i Norge. Om SchlumbergerSema SchlumbergerSema är en av två affärsdivisoner inom Schlumberger Limited, ett globalt tekiktjänsteföretag. Med över 30,000 medarbetare som betjänar kunder i 65 länder, aggregerar SchlumbergerSema IT consulting, systemintegration, managed services och relaterade produkter till olja- och gasindsutrin, telekommunikation, energi, finans, transport och den offentliga sektorn. Genom Schlumberger DeXa tjänstesvit, erbjuder företaget också sammanhängande IP-nätverk, informationssäkerhetslösningar, distribuerade datasupport och drifttjänster. Under 2001 omsatte Schlumberger motsvarande 144 miljarder kronor. För mer information, besök www.schlumbergersema.se. * Ett av Schlumberger registrerat varumärke För mer information, kontakta: Eva Trasti, chef för Payment Systems, EDB Fellesdata, tel: +47 22 52 82 78 Thomas Carter, informationschef, SchlumbergerSema AB, tel: 08-517 052 52, mobil: 0708-51 52 52, e-post: tcarter1@slb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/23/20020823BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/23/20020823BIT00280/wkr0002.pdf