Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2016

Rekord försäljning på kvartalsbasis samt första leverans av vårt nya instrument Nevisense View

Oktober – december i siffror

• Nettoomsättningen uppgick till 1 935 (1 181) tkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -14 623 (-11 154) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -1,77 (-1,35) kr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -13 032 (-13 864) tkr.
  • Bruttomarginalen förbättrades avsevärt i perioden och ökade till 35,0 (18,4)%.

Jan – december i siffror

• Nettoomsättningen uppgick till 6 436 (4 151) tkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -53 086 (-41 532) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -6,41 (-6,01) kr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -47 850 (-46 588) tkr.
  • Bruttomarginalen förbättrades avsevärt för perioden och ökade till 34,5 (2,5)%.

Viktiga händelser under kvartalet

• Huvudmarknaden Tyskland fortsätter visa bra tillväxt och försäljningen i värde ökade med 54% och volymen sålda elektroder ökade med 93%.
  • Betydande resurser har fortsatt investerats i PMA-processen med fortsatta framsteg. Arbetet pågår för att inom flera områden ge svar på erhållen feedback från FDA
  • En valberedning inför årsstämman 2017 har utsetts.
  • I perioden förstärktes ledningsgruppen med Niklas Jakobsson, ansvarig för kvalitets- och regulatoriska frågor, samt med Anna Danström, produktions- och logistikchef.
  • Den semi-automatiserade tillverkningsprocessen för elektroder är nu validerad.
  • Första leverans av Nevisense View i perioden.

Viktiga händelser efter kvartalet

• SciBase inleder samarbete med DermoScan för gemensam marknadsföring av ett integrerat produkterbjudande för digital dermatoskopi och Nevisense.
okt-dec jan-dec
KONCERNEN 2016 2015 2016 2015
Nettoomsättning, tkr 1 935 1 181 6 436 4 151
Bruttomarginal, % 35,0% 18,4% 34,5% 2,5%
Soliditet, % 90,8% 95,1% 90,8% 95,1%
Skuldsättningsgrad, ggr 0,10 0,05 0,10 0,05
Likvida medel, tkr 84 955 133 736 84 955 133 736
Kassaflöde från den löpande verksamheten, tkr -13 032 -13 864 -47 850 -46 588
Resultat per aktie (före och efter utspädning) , kr* -1,77 -1,35 -6,41 -6,01
Eget kapital per aktie, kr* 11,19 17,59 11,19 21,09
Genomsnittligt antal aktier, tusental* 8 285 8 285 8 285 6 910
Antal utestående aktier, tusental* 8 285 8 285 8 285 8 285
Aktiekurs vid periodens utgång, SEK 19,00 31,00 19,00 31,00
Genomsnittligt antal anställda 23 15 21 14
*Justerat för under maj 2015 genomförd sammanläggning av aktier 40:1

VD Simon Grant kommenterar

Under kvartalet kunde vi med tillfredsställelse se en fortsatt försäljningstillväxt, drivet av en ökad användning av Nevisense. Jämfört med samma kvartal 2015 ökade vår försäljning med 64 procent och nådde 1,9 mkr vilket är ett nytt rekord. I kvartalet sålde vi 5 600 elektroder en ökning med 106 procent. Försäljningen för helåret uppgick till drygt 6,4 miljoner kronor vilket är en ökning med 55 procent jämfört med föregående år och försäljningen av antalet elektroder (test) ökade med 87 procent till 15 200 stycken. Inledningsvis har vi fullt fokus på Tyskland som fortsätter att vara vår tillväxtmotor och det är glädjande att se att vi har en växande grupp flitiga Nevisense-användare där. Som bekant bygger vår affärsmodell på en initial försäljning av ett instrument medan potentialen finns i försäljningen av engångselektroder allteftersom Nevisense används.

Första Nevisense View skeppad

I december blev Nevisense View, ett nytt instrument som kombinerar EIS-metoden med dokumentation av kliniska bilder, kommersiellt tillgängligt. Med Nevisense View är det möjligt att importera kliniska och dermatoskopibilder av lesioner att lagras tillsammans med patientdata och EIS-värdet. För klinikerna kan detta innebära stora fördelar. Det kan förbättra arbetsflödet, underlätta en komplett dokumentation av misstänkta lesioner samt förenkla uppföljningen av svårbedömda lesioner. Den första Nevisense View levererades i december till Belgien. Sedan dess har vi även sålt enheter i Sverige och vi ser ett tilltagande intresse från dessa såväl som andra marknader, inklusive Tyskland.

Som en del i utvecklingen av Nevisense View, har vi även släppt en större uppdatering av Nevisense. Vi har förbättrat hårdvaran men också gjort omfattande förbättringar i systemets mjukvara. Vi har till exempel inkluderat nätverksuppkoppling (wifi och Ethernet), förbättrat patientdatahantering och body map, samt adderat funktionalitet för uppföljning.

Tyskland motorn, men flera intressanta marknader

Tyskland är som bekant vår viktigaste och största marknad och vi fortsätter att växa i snabb takt där. Under kvartalet ökade försäljningen med 54 procent och volymen sålda elektroder med 93 procent, jämfört med samma period förra året. Varje månad testas över 1 000 patienter med Nevisense i Tyskland. Vi ser också en växande skara kliniker som har fler än ett instrument, i dagsläget är det 15 kliniker som har två, tre eller till och med fyra Nevisense. Det är mycket positivt då det är ett tecken på att de ser nyttan med Nevisense. Framgången på den tyska marknaden beror dels på att vi har en egen säljstyrka och dels på rådande marknadsförutsättningar, däribland att det finns många privata dermatologer och kliniker, ett ersättningssystem för EIS-mätning samt en hög acceptans för metoden. I januari 2017 ingick vi i ett nytt samarbete med DermoScan GmBH. Samarbetet ger oss en möjlighet att nå ut till deras stora kundkrets som består av hundratals kliniker. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda en integrerad lösning för våra respektive produkter som både förbättrar arbetsflödet och sparar tid för klinikerna. DermoScan kommer att marknadsföra Nevisense mot sina befintliga och potentiella kunder med initialt fokus på Tyskland.

Med Nevisense View får vi förbättrade möjligheter för vårt erbjudande på de belgiska och schweiziska marknaderna och därmed kommer vi öka vårt fokus där. Vi ser också ett ökat intresse för Nevisense View i Sverige.

I USA fortsätter processen för att få ett PMA-godkännande. Under perioden har vi lämnat in ytterligare kompletterande information, som är brukligt i processen. Vi fortsätter få löpande återkopplingar och står fast vid vårt hopp om ett FDA-godkännande under slutet av det andra kvartalet 2017.

Framsteg i elektrodtillverkningen

Under kvartalet har vi slutfört valideringen av vår semi-automatiserade tillverkningsprocess och den är nu färdig för implementation. Fokus för den närmaste tiden är att öka produktionskapaciteten och utbytet.

Vi ser fram emot en vår där den pågående PMA-processen och försäljningen kommer att fortsätta utgöra våra nyckelprioriteter. Vi kommer att arbeta med att stötta våra olika säljkanaler när de introducerar Nevisense View och vi ser också fram emot vårt samarbete med DermoScan. Vår bedömning är att samarbetet erbjuder stora möjligheter för oss att nå ut till nya kundgrupper samtidigt som kännedomen om SciBase, Nevisense och EIS-metoden kommer att öka.

Simon Grant, VD och Koncernchef

Bokslutskommunikén återfinns i sin helhet nedan.

För ytterligare information besök www.scibase.com eller kontakta:

Simon Grant, VD
E-post: simon.grant@scibase.com

Denna information är sådan information som SciBase Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 februari 2017 kl. 08.00 CET.

Kontaktperson :

Michael Colérus, CFO
E-post: michael.colerus@scibase.com

Om hudcancer

Hudcancer är den vanligaste cancerformen globalt och utgör nästan hälften av alla cancerfall. Det finns uppskattningar som visar att hälften av alla amerikaner som lever till 65 år kommer att få hudcancer minst en gång under sitt liv. Malignt melanom är den mest dödliga formen av hudcancer och står för 75 procent av dödsfallen orsakat av hudcancer. Globalt diagnosticeras cirka 230 000 nya fall av malignt melanom per år.

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Stockholm, som utvecklar och säljer cancerdiagnostikinstrument. Produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Bolaget grundades av Stig Ollmar, forskare på Karolinska Institutet. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning) och TGA-godkännande i Australien. Verktyget befinner sig i processen för ett godkännande av FDA i USA. Nevisense baserar på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på Nasdaq First North ("SCIB"). Avanza är Certified Adviser. Mer information finns på www.scibase.com.