Kommuniké från årsstämma i SciBase Holding AB (publ) den 16 maj 2016

SciBase Holding AB (publ) höll årsstämma den 16 maj 2016 i Stockholm. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades vid stämman.

Fastställande av resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning samt beslut om vinstdisposition och ansvarsfrihet

Stämman beslutade att fastställa den i årsredovisningen intagna resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Stämman beslutade att behandla årets resultat i enlighet med styrelsens förslag så att 242 298 179 kronor överfördes i ny räkning.

Stämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för deras förvaltning av Bolagets angelägenheter under föregående räkenskapsår.

Fastställande av antalet styrelseledamöter samt val av styrelse och revisor

Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex ordinarie ledamöter och två suppleanter.

Fastställande av styrelse- och revisorsarvode

Stämman beslutade att styrelsearvode för innevarande verksamhetsår (2016) ska utgå med 150 000 kronor till styrelsens ordförande och 100 000 kronor till extern styrelseledamot som inte äger aktier, är grundare eller representerar större aktieägare i Bolaget.

Styrelseledamöter ska, förutsatt att skattemässiga förutsättningar finns samt att det är kostnadsneutralt för Bolaget, ges möjlighet att fakturera styrelsearvodet.

Det beslutades att arvode till Bolagets revisor ska utgå i enlighet med löpande godkänd räkning.

Beslut om riktlinjer för bestämmande av lön och annan ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade att anta riktlinjer för bestämmande av lön och annan ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Val av styrelse och revisor

För tiden intill slutet av nästa årsstämma beslutade stämman att välja Andreas Pennervall (nyval), Tord Lendau (omval), Carsten Browall (omval), Stig Ollmar (omval), Per Aniansson (omval) och Renee Agular-Lucander (omval) som styrelseledamöter. Anna Gustafsson (nyval) och Victoria Torell (nyval) valdes som suppleanter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Ernst & Young AB omvaldes som revisor med Björn Ohlsson som huvudansvarig revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Beslut om utseende av valberedning

Stämman beslutade att anta principer för utseende av valberedning inför årsstämman 2017 i enlighet med valberedningens förslag.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission

Stämman beslutade enhälligt att bemyndiga styrelsen att, för tiden intill nästa årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Nyemission av aktier och emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler får användas för strategiska förvärv, och får ske med eller utan företrädesrätt för Bolagets aktieägare och betalning ska kunna ske antingen kontant och/eller genom apport, kvittning eller eljest med villkor. Det antal aktier som kan emitteras med stöd av bemyndigandet, eller de aktier som kan tillkomma vid nyteckning av aktier med stöd av teckningsoptioner, alternativt tillkommer vid utbyte av konvertibler, ska vara högst 820,000.

För ytterligare information besök www.scibase.com eller kontakta:

Michael Colérus, CFO
Tel: +46 70 341 34 72 E-post: michael.colerus@scibase.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SciBase Holding AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 maj 2016 klockan 08.00.

Om hudcancer

Hudcancer är den vanligaste cancerformen globalt och utgör nästan hälften av alla cancerfall. Det finns uppskattningar som visar att hälften av alla amerikaner som lever till 65 år kommer att få hudcancer minst en gång under sitt liv. Malignt melanom är den mest dödliga formen av hudcancer och står för 75 procent av dödsfallen orsakat av hudcancer. Globalt diagnosticeras cirka 230 000 nya fall av malignt melanom per år.

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Stockholm, som utvecklar och säljer cancerdiagnostikinstrument. Produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Bolaget grundades av Stig Ollmar, forskare på Karolinska Institutet. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning) och TGA-godkännande i Australien. Verktyget befinner sig i processen för ett godkännande av FDA i USA. Nevisense baserar på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på Nasdaq First North ("SCIB"). Avanza är Certified Adviser. Mer information finns på www.scibase.com.