SciBase lanserar Nevisense View - bilder integreras i jakten på malignt melanom

I sitt nya instrument, Nevisense View, kombinerar SciBase sin patenterade impedansmätning (EIS) för tidig upptäckt av malignt melanom med visuell information från digital dermatoskopi. Därmed skapas ett heltäckande verktyg som både kan förbättra och förenkla den diagnostiska processen.

Malignt melanom är den mest dödliga formen av hudcancer och står för 75 procent av alla dödsfall av hudcancer. Nyckeln till att framgångsrikt behandla malignt melanom är tidig upptäckt eftersom den aggressiva cancerformen snabbt kan sprida sig i kroppen. Cancern är ofta svår att upptäcka och digital dermatoskopi är en av metoderna som används för detektion. Metoden bygger på att utvärdera hudlesioner visuellt med ett s.k. dermatoskop, samt vid svårbedömda  fall med s.k. sekventiell digital dermatoskopi jämföra bilder på lesioner som förändras över tid.

SciBase integrerar nu den digitala dermatoskopi metodiken i sin nya produkt och kombinerar den med EIS teknologin – en metod som bygger på att via elektriska impulser upptäcka onormala cellstrukturer som ett tecken på malignt melanom. Dessutom underlättas arbetsflödet för hudundersökningar eftersom all information från undersökningen samlas i ett och samma instrument. Att kunna följa utvecklingen av en misstänkt lesion, både med hjälp av EIS-värdet och bild, förebygger såväl att godartad vävnad skärs bort i onödan som att maligna melanom missas vid undersökning.

- Enligt en ny studie, som genomförts av forskare från Melanoma Institute of Australia och Royal Prince Alfred Hospital i Sydney,kan införandet av EIS minska antalet fall som behöver genomgå uppföljning med sekventiell digital dermatoskopi med nästan hälften och även tidigarelägga upptäckten av malignt melanom med tre månader jämfört med traditionella metoder, säger Simon Grant, vd på SciBase.

- Att kunna kombinera dessa två metoder i en produkt och presentera den tillsammans med en studie som stödjer metodiken på World Congress on Cancers of the Skin i Wien den 31 augusti är givetvis en milstople i företagets historia, avslutar Simon.

Nevisense View underlättar också vårdpersonalens arbetsflöde med följande funktioner:

• Trådlös överföring av bilder till Nevisense
  • Kombination av EIS, bild- och patientinformation som PDF rapport för en fullständig dokumentation av undersökningen.
  • Lättanvända uppföljningsfunktioner, som t.ex. delad skärm för att enkelt kunna jämföra lesioner över tid

Nevisense View kommer vara tillgänglig för leverans i Sverige och på SciBases övriga marknader i november. Mer information om studien hittar du här: Ny Studie: Svenska Nevisense kan halvera behovet för uppföljning av svårbedömda hudförändringar vid melanomdetektion.

För ytterligare information besök www.scibase.com eller kontakta:

Simon Grant, VD
E-post: simon.grant@scibase.com

Denna information är sådan information som SciBase Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktperson(er)s försorg, för offentliggörande den 31 augusti 2016 kl. 08.00 CET

Om hudcancer

Hudcancer är den vanligaste cancerformen globalt och utgör nästan hälften av alla cancerfall. Det finns uppskattningar som visar att hälften av alla amerikaner som lever till 65 år kommer att få hudcancer minst en gång under sitt liv. Malignt melanom är den mest dödliga formen av hudcancer och står för 75 procent av dödsfallen orsakat av hudcancer. Globalt diagnosticeras cirka 230 000 nya fall av malignt melanom per år.

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Stockholm, som utvecklar och säljer cancerdiagnostikinstrument. Produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Bolaget grundades av Stig Ollmar, forskare på Karolinska Institutet. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning) och TGA-godkännande i Australien. Verktyget befinner sig i processen för ett godkännande av FDA i USA. Nevisense baserar på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på Nasdaq First North ("SCIB"). Avanza är Certified Adviser. Mer information finns på www.scibase.com.