SciBase presenterar nästa generations Nevisense och ny typ av elektrod för utvärdering av nya applikationer

SciBase presenterar en ny generation av sitt instrument Nevisense för tidigt upptäckt av malignt melanom. Den nya Nevisense innebär förbättringar av såväl hård- som mjukvaran i instrumentet vilka syftar till att effektivisera processen för EIS-mätningen. Dessutom presenterar SciBase mjukvara och en ny typ av elektrod som omvandlar Nevisense till en plattform för impedansmätning som kan utvärdera användningen av Nevisense för andra kliniska indikationer såsom icke-melanom hudcancer.

Den nya Nevisense innehåller ett flertal nya funktioner i syfte att skapa en bättre användarupplevelse och underlätta integrationen av Nevisense i det dagliga kliniska arbetet.

Nästa generations Nevisense innehåller bland annat följande:

• Intelligent vägledning och användaråterkoppling baserat på AI (artificiell intelligens), ett förbättrat patientarkiv med ökad sökbarhet för patientdata samt en utökad lagringskapacitet på upp till 1 000 patienter
  • Ny maskinvara med bildhanteringsfunktionalitet, vilket inkluderar wifi-anslutning och import av digitala dermatoskopibilder
  • Integration med DermoScans nya EIS-kompatibla mjukvara för DermoGenius Ultra som förbättrar arbetsflödet med syfte att underlätta ett ökat användande av EIS.

Nya elektroder öppnar upp potentialen för nya applikationer

Förutom uppgraderingen av Nevisenses mjukvara och hårdvara presenterar SciBase en ny typ av elektrod. Den nya platta elektroden har inte samma typ av nålar som Nevisense elektrod för melanom har vilket gör den mer lämplig för att undersöka andra hudåkommor med hjälp av elektrisk impedans. Dessa inkluderar till exempel andra typer av hudcancer eller atopiskt dermatit.

- Den här produktuppgraderingen är ett stort steg för SciBase för att vi breddar den marknad vi kan adressera i framtiden. Vi omdefinierar Nevisense från att vara ett instrument som endast används för att upptäcka melanom till att potentiellt bli en plattform som kan användas på ett flertal områden inom dermatologin, säger Simon Grant, vd på SciBase.

Uppgraderingen består av tre viktiga delar. För det första har SciBase förbättrat Nevisense mjukvara så att den är optimal i förhållande till den nyligen uppgraderade hårdvaran. Målet med detta är att ge användarna bättre vägledning genom hela mätprocessen. Uppdateringarna förbättrar också den övergripande användarvänligheten, vilket är särskilt viktigt för nya eller icke-frekventa användare. Det andra området är ett antal funktioner för att utvärdera nya kliniska indikationer. Det innebär att Nevisense blir en plattform för impedansmätning med olika elektrod- och mätalternativ. Slutligen har SciBase slutfört integrationen med DermoGenius Ultra och den färdiga lösningen kommer att lanseras vid två kongresser i Tyskland under september.

Email: simon.grant@scibase.com

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Stockholm, som utvecklar och säljer cancerdiagnostikinstrument. Produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Bolaget grundades av Stig Ollmar, forskare på Karolinska Institutet. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning), TGA-godkännande i Australien samt nu även i USA (PMA). Nevisense baserar på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på Nasdaq First North ("SCIB"). Avanza är Certified Adviser. Mer information finns på www.scibase.com .