Historiskt låg aktivitet bland insiders i oktober

Aktiviteten bland de börsnoterade företagens insynspersoner under den stora rapportmånaden oktober var historiskt låg. AktivitetsIndex, som anger andelen aktiva insynspersoner, uppgick till historiskt låga 4 på en skala från 0 till 200, där 100 är de senaste 10 årens medelvärde. Vid samma tidpunkt förra året uppgick Aktivitetsindex till hela 186. Scientia förvaltar fonden Scientia Alpha I vars placeringsmodell bygger på insynspersoners aktieaffärer.

Kvartalsrapporterna är frekventa inslag på Stockholmsbörsen under oktober och tillsammans med månaderna januari, april och juli utgör dessa de stora rapportmånaderna. När bolagens ledningar arbetar med kvartalsrapporterna råder handelsförbud för insynspersoner i bolagens aktier 30 dagar före offentliggörandet, rapportdagen inkluderad. Rapporten InsiderAnalys visar att AktivitetsIndex för oktober uppgick till låga 4 på en skala från 0 till 200 där ett värde i spannet 50-150 med hänsyn till historiken får anses utgöra normalaktivitet. Rapporten InsiderAnalys visar även att endast omkring 1 procent av börsens insynspersoner gjorde aktieaffärer under oktober. I oktober förra året var situationen en helt annan. Då uppgick AktivitetsIndex till hela 186 och 4 procent av börsens insynspersoner gjorde då aktieaffärer. SentimentsIndex, som visar om insynspersoner köpt eller sålt under månaden, uppgick i oktober till 16 – även det ett ovanligt lågt värde på den 200-gradiga skalan. Förra året i oktober uppgick SentimentsIndex till 154 vilket innebär att insynspersoner köpte betydligt mer än normalt. Faktum är att insynspersoner köpte mycket mer än normalt under hela perioden augusti 2007-april 2009. ”Vi har studerat insiders aktivitet på börsen sedan 1993. Senast AktivitetsIndex var så här lågt var i juli i år och före det får man gå tillbaka till juli 2004 för att hitta en lika låg aktivitet. Skillnaden mot oktober förra året är enorm vilket tyder på att insynspersoner då ökade sina innehav inför den stundande börsuppgången. Idag är insynspersonerna istället fullinvesterade och njuter av uppgången på börsen”, säger Ekon. dr. Erik Lidén, VD för Scientia. ”Ett så lågt SentimentsIndex som vi observerade under månaden inträffade senaste gången i mars 2005 och det innebär oftast att insynspersonerna är på rejält säljhumör. Men med hänsyn till det låga AktivitetsIndex, vilket indikerar mycket låga volymer, bör man vara försiktig med att dra några större växlar på SentimentsIndex denna månad”, säger Erik Lidén. Den fullständiga rapporten InsiderAnalys samt en beskrivning av hur SentimentsIndex och AktivitetsIndex beräknas finns på www.scientia.se/web/live/press.