Ny fond tar rygg på insiders i Asien

Göteborg den 1 september 2011

Fondbolaget Scientia Fund Management lanserar Scientia Asien, en aktiefond som följer insiders i Asien. Fonden har startdatum den 15 september och ett betydande startkapital har garanterats från en större investerare.

Scientia förvaltar sedan tidigare specialfonden Scientia Hedge och aktiefonden Scientia Sverige. Scientias förvaltningsmodell, InsiderModellen, placerar efter mönster i insiders aktieaffärer som har visat sig särskilt vinstgivande att följa. InsiderModellen är ett resultat av mångårig vetenskaplig forskning på området.

Insiders, som är bolagens toppchefer och stora ägare, är skyldiga att rapportera sina aktieaffärer i det egna bolaget till Finansinspektionens insynsregister, som är tillgängligt för allmänheten. I andra länder finns liknande register. Nu startas Scientia Asien med inriktning på aktiemarknaderna i Filippinerna, Indien, Hongkong, Malaysia, Singapore och Sydkorea.

- Scientia Asien kommer att placera i aktiemarknader där insiderhandel offentliggörs dagligen och där insiderlagstiftningen är tillförlitlig. Fler länder kan tillkomma efter hand, säger Erik Lidén, VD för Scientia.

KÄND INVESTERARE MED FRÅN START

Startkapitalet till fonden kommer att vara betydande. Den oberoende kapitalförvaltaren Dunross & Co investerar 100 miljoner kronor. Dunross har tidigare rönt stora framgångar på de asiatiska aktiemarknaderna.

- Vår tro är att det är i Asien som tillväxten kommer att finnas framöver. Att, så långt från Sverige, följa de investerare som är kunniga och smarta, dvs. de som har insyn, tycker vi är ett lämpligt sätt att få exponering mot Asien på. ”Gör som de själva gör, inte som de säger”, är en gammal visdom som håller än idag, särskilt som placeringarna är knutna till en modell som optimerar detta beteende, säger Sven Norfeldt, VD för Dunross & Co

PRESTATIONSBASERAD AVGIFT

Scientia Asien kommer att säljas av nätmäklare, banker, försäkringsrådgivare och i PPM-systemet. Fonden har en fast avgift på 1,5 procent per år och en rörlig avgift när fonden utvecklas bättre än de asiatiska aktiemarknaderna.

- Vi vill erbjuda ett bättre alternativ än befintliga Asienfonder, och till vår hjälp har vi 57 000 insiders i länderna vi placerar i, säger Erik Lidén.

För ytterligare information kontakta:

Erik Lidén, VD, Scientia Fund Management, 070-2709541

Scientia Fund Management erbjuder fonder med metodisk förvaltning baserad på insiders affärer. Scientia förvaltar idag fonderna Scientia Hedge och Scientia Sverige. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.