Animerad film ska öka patienters trygghet inför operationer

Allt fler sjukhus ansluter sig till filmdatabasen som ger patienter tillgång till pedagogisk information inför kirurgiska ingrepp. Patientdelaktighet, trygghet och vårdkvalitet är några av de fördelar som lyfts fram av sjukhusen som använder filmerna.

För ett år sedan var Lindesbergs Lasarett först ut med att använda MedFilms filmplattor för att erbjuda modern patientinformation på kliniken. Nu används drygt 100 filmplattor på både mindre och större kliniker över hela landet. Bland kunderna märks Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Capio St: Görans Sjukhus och Hässleholms Sjukhus.

Med hjälp av animerad film får kliniker möjlighet att förmedla komplex medicinsk information inför kirurgiska ingrepp på ett lättförståeligt sätt. Varje film är inriktad på ett specifikt ingrepp, exempelvis blindtarmsoperation, och innehåller fem avsnitt: anatomi, uppkomst, före operation, operationen och slutligen efter operation.

Filmerna som kan visas både på plats på kliniken och via webb ska stärka patientens delaktighet i sin vård och skapa trygghet inför ingreppet. Gunnar Németh, professor i ortopedi och styrelseordförande för Ryggkirurgisk Centrum Stockholm är en av många som uttalat sig positivt om tjänsten:

"Som Sveriges modernaste ryggklinik vill vi erbjuda våra patienter bästa möjliga patientinformation. Det stärker patientens medverkan i sin vård, skapar trygghet och medverkar på så sätt till att öka kvaliteten. Vi kommer därför att använda patientfilmer till våra åtta vanligaste operationer. Filmerna kommer finnas tillgängliga på flera olika språk, dels genom filmplattor för visning på kliniken, men även hemifrån via vår hemsida på webben.”

MedFilm som tidigare arbetat med visualisering av komplex information inom andra branscher ser tjänsten som en del av den digitalisering som sker inom vården. ”Vi ser att tjänsten är ett värdefullt komplement till muntlig information och mer generellt hållen information via 1177 Vårdguiden”, berättar Erik Kylén, VD för MedFilm.

Andreas Lindblom, VD Sciety, andreas.lindblom@sciety.se, tfn 0703-75 73 73

Erik Kylén, VD MedFilm, erik.kylen@medfilm.se, tfn 0708-73 39 59

Om MedFilm

MedFilm är Skandinaviens ledande leverantör av 3D-animerad informationsfilm om operationer och kirurgiska ingrepp. Vår prenumerationstjänst används på sjukhus och kliniker för att öka kunskap, trygghet och delaktighet hos patienter och deras närstående.