Berries by Astrid rustar upp för expansion

Med en smart patentansökt automat för försäljning av kylda drycker i mugg och en unik tillverkningsprocess av hälsosam smoothie utan tillsatser rustar Berries by Astrid nu upp för expansion. Bolaget gick nyligen ut med att Robert af Jochnick, grundaren av Oriflame, går in med en miljon kronor i bolaget och de har även tagit in en mindre summa pengar från befintliga ägare.

”Vi är nu mitt uppe i rekryteringsprocessen av en ny VD med erfarenhet av att skala upp verksamheter. Inom kort kommer vi även att anställa en ny säljare som ska arbeta dels mot distributörer och dels direkt mot strategiskt viktiga kunder. Vi ser att det finns ett stort intresse i marknaden men säljtakten har bromsats upp något av att vi saknat tillräckliga resurser”, berättar Astrid Friborg, grundare och VD.

Swedavia har beställt 6 automater till Arlanda och Malmö Airport för att resenärer snabbt ska kunna köpa med sig en smoothie. Intresset är stort även från hotell och kontor samt från dryckesföretag som vill använda automaten under eget varumärke.

”Vi har blivit kontaktade av ett företag som vill använda automaten för försäljning och servering av sina proteindrycker direkt på gym. Under året har vi även tecknat en avsiktsförklaring om att tillsammans med ett svenskt dryckesföretag gå in på den kinesiska marknaden”, berättar Astrid.

Redan tidigt under Berries by Astrids uppbyggnad blev de kontaktade av en kedja med snabbmatsrestauranger som ville servera deras smoothies under eget varumärke. De förde även en dialog med en servicevaruhandelskedja som ville använda automaten för att servera smoothies direkt från automaten istället för att sälja färdiga smoothies bakom disk. I det tidiga skede bolaget då befann sig i återstod viss produktutveckling vilket gjorde att man inte kunde leverera tillräckligt stora volymer och diskussionerna lades tillfälligt på is men kan nu återupptas igen.

”En av de stora fördelarna med våra smoothies är att de bara innehåller yoghurt, bär och frukt – inget tillsatt socker, konserveringsmedel eller färgämnen. Tack vare vår unika patentansökta produktionsprocess har smoothien trots detta en hållbarhetstid på två veckor”, berättar Astrid.

För att ta tillvara på de fantastiska möjligheter som finns på marknaden stärker Berries by Astrid nu upp sina resurser genom Sciety’s nätverk. Läs mer om hur du kan bli medlem i nätverket och bli delaktig i Berries by Astrid fortsatta expansion här .

Andreas Lindblom, VD för Sciety: andreas.lindblom@sciety.se , tfn. 0703 75 73 73.

Astrid Friborg, VD för Berries by Astrid: astrid.friborg@berriesbyastrid.com, tfn. 070 278 83 92.

Om Berries by Astrid

Berries by Astrid har en smart patentansökt automat för försäljning av kylda drycker i mugg och en unik tillverkningsprocess av hälsosam smoothie utan tillsatser.

Sciety är ett investeringsnätverk för affärsänglar och privatinvesterare som ger möjlighet att investera i noggrant utvalda bolag inom hälsosektorn. Hos oss finns investeringsmöjligheter med potential att både ge avkastning och göra skillnad.