Sciety blir medlem i SwedenBIO

Sciety blir medlem i branschorganisationen SwedenBIO som arbetar för en konkurrenskraftig life science-sektor i Sverige. Bland medlemmarna finns allt från mikro- till storbolag inom life science men även tjänsteföretag inom bland annat affärsutveckling, IP och finansiering. För Sciety som arbetar med finansiering av onoterade bolag uteslutande inom life science är SwedenBIO en mycket relevant partner.

”Sciety uppskattar att SwedenBIO sprider kunskap och skapar mötesplatser inom life science. Vi uppskattar även insatserna som riktar sig specifikt mot finansiering. Exempelvis gav SwedenBIO i höstas ut en rekommendation för informationsgivning i samband med ägarspridning, vilket är en fråga vi på Sciety tycker är viktig och arbetar aktivt med”, berättar Andreas Lindblom, VD på Sciety.

Sciety har hittills bidragit till att finansiera onoterade tillväxtbolag inom såväl medicinteknik och diagnostik som digital hälsa.

”Vi ser fram emot att bli delaktiga i SwedenBIO och hoppas på att kunna bidra med erfarenhet från investeringar i onoterade tillväxtbolag. Sciety följer branschen aktivt och träffar nästan dagligen entreprenörer och investerare inom life science”, fortsätter Andreas.

SwedenBIO har 250 medlemmar varav Industrifonden, Healthcap och Karolinska Development med flera är verksamma på investeringsområdet.

”Finansiering i tidiga skeden är en viktig del i att stärka life science-sektorn och en prioriterad fråga för SwedenBIO. Förutom att vi har tagit fram en rekommendation för informationsgivning vid ägarspridning, anordnar vi årligen Nordic Life Science Days som är det största partnering-mötet i Norden inom life science. Sciety har en intressant modell för att finansiera bolag inom life science och vi ser fram emot deras engagemang i SwedenBIO”, säger Björn Ursing, Programdirektör på SwedenBIO.

Sciety ger människor möjlighet att på ett smidigt sätt investera i onoterade tillväxtbolag inom hälsosektorn. Vi fokuserar på investeringsmöjligheter med potential att både ge avkastning och göra skillnad.