Sciety lanserar aktiebaserad folkfinansiering inom hälsa och medicinteknik

Sciety ger affärsänglar och privatinvesterare möjlighet att på ett smidigt och säkert sätt investera i tidiga bolag inom hälsa och medicin. Konceptet är en kombination av folkfinansiering och Impact Investing - investeringar i bolag som ger både finansiell och social avkastning.

"Vi ser att allt fler vill investera i bolag som både ger god avkastning och gör skillnad", säger Andreas Lindblom, VD för Sciety. Eftersom folkfinansiering från början handlade om att finansiera olika välgörenhetsinitiativ tycker vi att det är dags att kombinera aktieinvesteringar med möjligheten att påverka framtidens välfärd.

Avkastningspotentialen för tidiga investeringar inom hälsa och medicinteknik är väldigt hög och det finns en enorm global efterfrågan på innovationer som sparar tid och kostnader inom vården. I det här sammanhanget passar folkfinansiering perfekt eftersom det blir möjligt att investera mindre belopp i fler bolag, vilket ger stor avkastningspotential totalt sett även om några av bolagen inte skulle ge avkastning. Folkfinansiering inom hälsa ligger också helt rätt i tiden eftersom allmänhetens intresse för hälsa ökar kraftigt liksom intresset för Impact Investing.

Intresset är stort även bland etablerade aktörer. Sciety har redan partnerskap med Stockholms Affärsänglar, Nordic Growth Market, Serendipity, Sting och Uppsala Bio.

Grundarna bakom Sciety har varit verksamma inom entreprenörskap, finans och medicin i flera år. Nu siktar de på att lyfta branschen och investeringsintresset ytterligare. Malin Härdig, medgrundare, berättar om ett starkt fokus på att det ska vara smidigt och säkert att investera. Hon lyfter bland annat fram att Sciety gör en noggrann granskning av bolagen som söker finansiering och visar upp en övergripande rapport för sina investerare.

”Vi tror starkt på branschen och är glada att kunna erbjuda investeringsmöjligheter med god avkastningspotential som också bidrar till att rädda liv och förbättra människors välbefinnande. Nu lanserar vi med tre bolag inom e-hälsa och medicinteknik", avslutar Andreas Lindblom.

andreas.lindblom@sciety.se

0703 75 73 73

Sciety ger affärsänglar och privatinvesterare möjlighet att investera i noggrant utvalda bolag inom hälsa och medicin. Hos oss hittar du investeringsmöjligheter som både ger avkastning och gör skillnad.

På vår plattform är det smidigare och säkrare att investera i tidiga bolag. Hela investeringsprocessen sker online och vi granskar alla bolag i samarbete med Serendipity för att säkerställa att du som investerar får korrekt information.

Vi samarbetar med Stockholms Affärsänglar, Nordic Growth Market, Serendipity, Sting, Uppsala Bio och många fler.

Folkfinansiering som gör skillnad - för investerare, bolag och välfärden.
Sciety lanserar nu med tre bolag inom e-hälsa och medicinteknik.