Sciety tar in 6 miljoner kronor till teknikbolaget Inhalation Sciences

Investeringarna kommer dels från ett affärsängelnätverk och ett riskkapitalbolag som sedan tidigare äger aktier i bolaget och dels från nya finansiärer som investerat från några tusen kronor upp till ett par miljoner kronor. Totalt tog bolaget in 6 miljoner kronor för sin fortsatta internationella expansion.

Inhalations Sciences teknik finns idag hos framstående aktörer inom kemi- och läkemedelssektorerna där den används för att studera hur luftburna partiklar påverkar människokroppen. I höstas fick bolaget en genombrottsorder på den amerikanska marknaden från Dow Chemicals som använder tekniken för att studera riskerna vid utveckling av nya material. Inom läkemedelssektorn används tekniken sedan ett par år tillbaks av bland annat Chiesi som är ledande på utveckling av inhalationsläkemedel i Europa.

Inhalation Sciences ska nu med hjälp av det nya kapitalet öka expansionstakten på de starkt växande marknaderna för inhalationsläkemedel och materialutveckling. Under våren kommer de ta in ytterligare kapital inför den planerade börsnoteringen under nästa år.

andreas.lindblom@sciety.se

0703 75 73 73

Inhalation Sciences säljer teknik för effektivare utveckling av inhalationsläkemedel och forskning på luftburna partiklar i bland annat föroreningar.