Camping fortsatt hett trots uselt sommarväder

Färska siffror från SCB visar att campingsemestern står stark som svenska folkets semesterfavorit trots det dåliga sommarvädret förra året. Antalet gästnätter på svenska campingplatser år 2012 var 14 miljoner och under sommarmånaderna juni-augusti toppade campingplatserna boendeligan med 46 procent av gästnätterna. Den trend som syns tydligast i statistiken är att allt fler av campinggästerna bor i husbil och stuga.

Sommaren 2012 präglades av dåligt semesterväder i större delen av landet. Trots det minskade antalet gästnätter på svenska campingplatser endast marginellt med 2,8 procent för att landa på drygt 14 miljoner. En stor del av minskningen kan förklaras av att de väderkänsliga tältgästerna backade med hela 15 procent.

Husbilar och stugor fortsätter öka
Positivt är att husbilar och stugboende fortsätter att öka, en trend som är stabil från de senaste åren. Tack vare den behåller campingen sin position som semesterfavorit även när vädrets makter går emot. Förra året ökade husbilsnätterna med 4 procent och stugboendet med 5 procent jämfört med året innan. Att stugboendet ökar hänger ihop med långsiktiga satsningar från branschen, som har resulterat i att campingplatserna i dag står för 60 procent av alla kommersiella stugor i Sverige. Ökningen av husbilar kan bland annat förklaras av att Sverige som enda land i Europa har en strategi för husbilsturism.

– Siffrorna visar tydligt att svensk camping är en produkt som kan trotsa både lågkonjunktur och det sämsta sommarvädret på många år. Gästerna på de svenska campingplatserna växlar upp från tält till stuga eller husbil och kan fortfarande njuta av friheten och servicen på en campingplats men slippa vara utsatta för dåligt väder, säger Lars Isacson, vd SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Internationella gäster väjer campingplats
De svenska campingplatserna är populära både för svenska och för internationella gäster. Nästan var tredje inrest turist väljer campingboende när de reser till Sverige och de internationella gästerna har ökat med 16,5 procent sedan 2008, att jämföra med en ökning för andra boendealternativ på 4,5 procent.

De som är mest förtjusta i svenska campingplatser är norrmän. Hela 68 procent av de norska gäster som kommer till Sverige under juni- augusti väljer att bo på en campingplats. De följs av nederländska besökare med 54 procent andel campingboende och danska med 37 procent.

– Svenska campingplatser är ryggraden inom svensk turism och moderna campingplatser har mycket att erbjuda dagens gäster i fråga om service, aktiviteter och förstås underbara miljöer. Nu siktar vi på ännu fler gäster det här året, säger Lars Isacson.

Borgholm hetaste campingkommunen
Den kommun som toppade listan över flest gästnätter på campingplatser förra året är Borgholm med 802 000 gästnätter. På andra plats kommer Varberg med 530 000 och som god trea kommer Strömstad med 495 000 gästnätter.

Statistik från svenska campingplatser (från SCB/Tillväxtverket/SCR) år 2012

Antal gästnätter på svenska campingplatser de senaste tre åren
2012                                    14 035 208
2011                                    14 448 640
2010                                    14 324 646

Marknadsandel för campingplatser uppdelat per nationalitet
Norska gäster                      68%
Nederlänska gäster             54%
Svenska gäster                   46%
Danska gäster                     37%
Tyska gäster                       36%

Föredelning per boendeform
År                                        Husvagn      Husbil          Tält               Stuga
2012                                    71,6 %           7,4%              5,4%              15,6%
2011                                    72,4%            6,9%              6,2%              14,5%
2010                                    74,1%            6,3%              6,5%              13,1%

Topplista mest populära campingkommuner, antal gästnätter

1. Borgholm                 802317
  2. Varberg                    530453
  3. Strömstad                95480
  4.  Falkenberg             448725
  5. Tanum                     316607
  6. Halmstad                 289263
  7. Mörbylånga             267421
  8. Sotenäs                   237538
  9. Gotland                   221547
  10. Piteå                        218658

Vill du kontakta din lokala campingplats kan du söka efter den på www.camping.se
Digitala pressbilder finns på www.scr.se/pressbilder

Lars Isacson, vd SCR, 031 355 60 00, 070 282 32 98, lars.isacson@scr.se
Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef SCR, 031 355 60 00, 070 398 64 48, martin.juhos@scr.se
Elin Undén West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR har 500 medlemmar.