Belgiska Colruyt Group intensifierar utrullningen av SEQR

En av Belgiens största affärskedjor, Colruyt Group, intensifierar nu utrullningen av svenska Seamless (SEAM:OMX) mobila betaltjänst SEQR. Under året kommer samtliga cirka 500 butiker i Belgien kunna erbjuda Europas ledande mobila betaltjänst.

Det var i höstas som samarbetet mellan Colruyt Group och Seamless inleddes. Affärskedjans kunder hade under en längre tid fått vara med och testa betallösningen, och i det första steget introducerade Colruyt tjänsten på flera av sina e-handelsplatser. Nu är det dags för steg två när de fysiska butikerna följer efter.

– Vi är väldigt nöjda med den första perioden som vi kunnat erbjuda SEQR som betallösning hos Colruyt Group, och det känns naturligt att vi nu fortsätter utrullningen och implementeringen av de tjänster som vi genom SEQR kan erbjuda. Att en så stor aktör väljer oss är ett bevis på de möjligheter SEQR innebär för både handlare och kunder, säger Peter Fredell, VD för Seamless.

Redan idag kan SEQR användas i cirka 170 butiker inom Colruyt Group och målsättningen är att samtliga cirka 500 butiker ska kunna erbjuda SEQR under året. Företagen har arbetat tätt med varandra för att skapa en så sömlös betallösning för Colruyt Groups handlare och kunder som möjligt.

– Det mest spännande med SEQR är den bredd som tjänsten erbjuder. Att det fungerar friktionsfritt för kunderna både online och hos de fysiska handlarna är viktigt i en värld där de olika köpkanalerna flyter ihop. Tillsammans med Seamless kan vi snabbt anpassa oss till den nya verklighet som är på väg, säger Michel Van Mello, Division Manager Accounting & Banking, hos Colruyt Group.

Colruyt Group är aktiva inom mat- och detaljhandeln och finns verksamma i Belgien, Luxemburg och Frankrike. De är noterade på NYSE Euronext Brussels (COLR), har cirka 27 000 anställda och omsätter årligen 8,7 miljarder Euro.

För mer information:

Daniel Hilmgård, presskontakt Seamless +46 70 996 83 33, daniel.hilmgard@seamless.se

Peter Fredell, VD Seamless +46 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 mars, 2015 klockan 07.50.

Om SEQR

SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt, ge mobilgåvor och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner.

Grundat 2001 och verksamt i 26 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Det är Seamless egenutvecklade transaktionsplattform som utgör grunden för SEQR. 6 200 handlare har valt SEQR och i Sverige kan du idag bland annat handla på Hemköp, Willys, Tempo, McDonald’s, Burger King, Ur&Penn, MyWay, Webhallen och Dormy. SEQR är etablerat i Sverige, Finland, Rumänien, Belgien och Portugal. 2013 utsågs SEQR som vinnare i kategorin Best Mobile Money Deployment in Europe av Mobile Money Global Awards. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM. www.seqr.se

About Colruyt Group

Colruyt Group operates in the food and non-food distribution sector in Belgium, France and Luxembourg with about 470 own stores and over 500 affiliated stores. In Belgium this includes Colruyt, OKay, Bio-Planet, Dreamland, Dreambaby and the affiliated stores Spar and Eurospar. In France, in addition to approximately 70 Colruyt stores, there are also affiliated, independent Coccinelle, CocciMarket and Panier Sympa stores. The group is also actively involved in the foodservice market (supplying food products to hospitals, company canteen kitchens, catering businesses) in France (Pro à Pro) and in Belgium (Solucious). The other activities include the sale of fuels (DATS 24), digital print and document management solutions (Symeta) and the production of green energy. The group employs over 27.000 employees and recorded EUR 8,7 billion revenue in 2013/14. Colruyt is listed on NYSE Euronext Brussels (COLR) under ISIN code BE0974256852.

For further information, please contact:

daniel.hilmgard@seamless.se