Seamless får tillstånd att ge ut elektroniska pengar i Europa

Nasdaq Stockholm-noterade Seamless (OMX: SEAM) har fått tillstånd av Finansinspektionen att ge ut elektroniska pengar. Det betyder att SEQR-användare kan sända och mottaga pengar i realtid över hela världen. Tillståndet betyder också att även ungdomar som inte är myndiga kan använda SEQR. Pengar som mottagits kan omedelbart användas för att betala på alla ställen i världen som accepterar NFC-betalningar (contactless). Alla SEQR-användare kommer att kunna använda denna tjänst när den sätts i produktion.

Användningen av den här typen av konton – så kallade prepaid-konton – är mycket stor internationellt och växande.

– Tillståndet att ge ut elektroniska pengar är strategiskt viktigt eftersom det breddar användningsområden och användargrupper för SEQR ytterligare. Tillståndet innebär att SEQR-användare kan skicka pengar till varandra i realtid, oberoende av bankerna och oavsett var de befinner sig i världen. Ett bra exempel på användning är föräldrar som kan sända pengar till sina barns telefoner som barnet sedan omedelbart kan handla med i butiker i hela världen, säger Peter Fredell, VD för Seamless, och fortsätter:

– Möjligheten att ladda ett SEQR-konto med pengar i realtid i kombination med den snabba utbredningen av NFC-tekniken i världen gör att SEQR blir ett alternativ att betala med var användaren än befinner sig.

I praktiken betyder tillståndet att det till varje SEQR-användare kopplas ett konto som vederbörande kan börja använda direkt när tjänsten lanseras.

Tillståndet innebär att Seamless kommer att kunna erbjuda tjänster kopplade till elektroniska pengar inom hela EU/EES-regionen. Bolaget har underrättat Finansinspektionen att verksamheten med utgivning av e-pengar kommer att påbörjas i samtliga tolv länder i Europa där bolaget i dag erbjuder sina betaltjänster.

För ytterligare information kontakta:
Peter Fredell, VD Seamless, mail: peter.fredell@seamless.se, tel. +46 8 564 878 00
Annika Blomé, COO Seamless, mail: annika.blome@seamless.se tel. +46 8 564 878 00

Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner. Grundat 2001 och verksamt i 35 länder hanterar Seamless årligen över 3,7 miljarder transaktioner genom 575 000 aktiva försäljningsställen. Seamless har tre affärsområden; transaktionsväxeln, teknikleverantör för distribution av e-produkter samt tillhandahåller den mobila betalningsplattformen SEQR. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, www.seamless.se