Seamless lanserar mikrokrediter till återförsäljare av samtalstid och mobildata

PRESSMEDDELANDE

Seamlesskoncernens dotterbolag SDS lanserar en mikrokredittjänst för återförsäljare av samtalstid och mobildata. Detta är den första tjänsten i sitt slag med ett unikt värdeerbjudande för en stabil verksamhet och förbättrad marknadspenetration genom att öka återförsäljarnas förmåga att alltid kunna erbjuda kontantkortspåfyllning. När den här tjänsten introduceras på marknaden får återförsäljarna möjlighet att erbjuda påfyllning av samtalstid och mobildata även när de inte har tillräckligt att sälja.

Mikrokredittjänsten från Seamless Distribution Systems, SDS, förbättrar marknadspenetrationen och skapar nöjda kunder genom att erbjuda bättre kontroll över distributionen av samtalstid och mobildata. Mikrokredittjänsten är knuten till SDS programplattformen ERS 360º för påfyllning, och till mobiloperatörens Online Charging System för debitering. Dessutom ingår en kraftfull analys-/rapporthantering som ytterligare förbättrar erbjudandet. Mikrokrediten ger återförsäljarna möjlighet att erbjuda tjänster även när deras vanliga kanaler för att fylla på sitt lager inte är tillgängliga.

Tjänsten skapar profiler för återförsäljarna utifrån deras faktiska försäljning och erbjuder skräddarsydda mikrokrediter, där kreditgränsen varierar baserat på avancerade profilerings- och riskminimeringsalgoritmer. Med den här tjänsten får återförsäljarna provision på all försäljning enligt en rörlig bonusplan baserad på respektive deras riskprofil och försäljningsmönster.

SDS står för kreditrisken och de relaterade kostnaderna, medan mobiloperatören debiteras en avgift för den köpta krediten. Den här tjänsten utnyttjar fördelarna med SDS modell för distribution av tjänster och är en win-win-lösning för mobiloperatörerna eftersom de kan förbättra sitt utbud till återförsäljarna utan att öka sina risker eller kostnader.

”Denna unika och innovativa satsning har ytterligare stärkt SDS ställning inom digital distribution för kontankortsmarknaden. Genom att tänka utanför boxen har vi kunnat tillgodose våra kunders behov av nya tjänster. Tjänsten har utvecklats och läggs till i mobiloperatörernas sortiment utan någon kostnad eller risktagande”, säger Tommy Eriksson, VD för Seamless Distribution Systems.

Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner. Grundat 2001 och verksamt i 35 länder hanterar Seamless årligen över 5,3 miljarder transaktioner genom 675 000 aktiva försäljningsställen. Seamless har tre affärsområden; transaktionsväxeln, teknikleverantör för distribution av e-produkter samt tillhandahåller den mobila betalningsplattformen Seqr. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm,  www.seamless.se

Seamless Distribution AB, Box 6234, 102 34 Stockholm | Visiting address: St Eriksgatan 121 D | Org. no: 556610-2660 Phone:  08-564 878 00  | Fax:  08-564 878 23  |  www.seamless.se