SEQR förenklar köp genom mobilen tillsammans med e-handelsleverantören E37.

SEQR fortsätter att koppla greppet om e-handeln och släpper nu nyheten Instant Checkout som möjliggör shopping i mobilen genom så få steg som möjligt. Lösningen har integrerats i E37s mobilanpassade kassa och SWEdala Outlets nätbutik är pilotkund.

Då mobiltelefoner står för en allt större del av e-handeln blir enkel orderläggning och säker, mobil betalning allt viktigare. Flera undersökningar från senaste halvåret visar att mobila enheter används i över 50% av e-handelstransaktionerna. Med SEQRs nya lösning Instant Checkout, integrerad i E37 e-handelssystem, är det ännu enklare att slutföra köp i en mobilshop. Kunden behöver inte mata in några uppgifter i shopens kassa - eftersom alla kunduppgifter som namn, adress, e-postadress och mobilnummer överförs från SEQR-appen. Allt som krävs är att godkänna betalning och samt ange sin PIN-kod i SEQR-appen i mobiltelefonen. När man handlar via dator i en vanlig webbshop läggs ordern lika enkelt genom att scanna en QR-kod som visas på skärmen.

Genom samarbetet med E37 når vi ut till över 100 snabbväxande e-handlare. Det blir särskilt intressant att se hur goda resultat den förenklade köpprocessen hos SEQR Instant Checkout ger i kombination med E37s mobiloptimerade e-handelslösningar” säger Peter Fredell, VD för Seamless.

SEQR är en ny, spännande pusselbit som passar in perfekt i vårt koncept - att integrera butikers e-handelskedja på ett sätt som höjer både lönsamhet och försäljning” säger Fredrik Karlsson som är VD på E37.

SWEdala Outlets nätbutik är den första som testar SEQR Instant Checkout. SWEdala Outlet har satsat fullt ut på en mobiloptimerad shop baserad på E37 e-handelssystem.

Det är häpnadsväckande enkelt att slutföra ett köp, även första gången en SEQR-användare handlar i vår shop. Från att ha hittat en produkt till genomförd order krävs det bara några få klick”, säger Mikael Rehn som är E-commerce Manager hos pilotkunden SWEdala Outlet.

För mer information:

Jonas Larsson, presskontakt Seamless +46 70 108 86 68, jonas.larsson@seamless.se

Peter Fredell, VD Seamless +46 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Fredrik Karlsson, VD, E37 System AB, +46 8-587 667 91, fredrik.karlsson@e37.se

Mikael Rehn, E-Commerce Manager, Swedala Outlet AB, +46 725-88 55 75, mikael@swedalaoutlet.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 maj, 2015 klockan 07.50.

Om SEQR

SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt, ge mobilgåvor och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner.

Grundat 2001 och verksamt i 26 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Det är Seamless egenutvecklade transaktionsplattform som utgör grunden för SEQR. 6 200 handlare har valt SEQR och i Sverige kan du idag bland annat handla på Hemköp, Willys, Tempo, McDonald’s, Q-park, Ur&Penn, MyWay, Webhallen och Dormy. SEQR är etablerat i Sverige, Finland, Rumänien, Belgien, Portugal, Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien. 2013 utsågs SEQR som vinnare i kategorin Best Mobile Money Deployment in Europe av Mobile Money Global Awards. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM. www.seqr.se