Dubbla pallplatser för PWR Racing - SEAT Dealer Team på Mantorp Park

PWR Racing - SEAT Dealer Team visade under torsdagskvällen att man gjort hemläxan under den knappa månaden som passerat sedan premiären på Skövde Flygplats. Två revanschsugna med varsin SEAT Leon STCC stod redo i depån när deltävling två av årets STCC drog igång på Mantorp Park utanför Linköping. Teamet som tog en pallplats genom Emma Kimiläinen när STCC besökte banan förra säsongen hade en bra magkänsla med sig inför helgen.

- Teamet har jobbat hårt sedan premiären i Skövde och fick nu ett välbehövligt kvitto på att vi tagit stora steg framåt denna helg. Förra året kvalade vi femma och sjua, denna gång lyckades vi sätta andra respektive femte tid. Allting pekar på att vi är på väg åt rätt håll och utvecklas snabbare än de andra teamen just nu, säger teamchef Daniel Andersson.

Johan Kristoffersson var snabbast av alla i de båda testpassen och visade tydligt vilken potential som finns i satsningen och teamets nya SEAT. Teamägare Daniel Haglöf förbättrade sig konstant under dagen och placerade sig sexa respektive femma under testen. När det sedan var dags för kval flyttades positionerna fram ytterligare när femte och fjärde bästa tid sattes i de båda kvalpassen. Kristoffersson var den fortsatt snabbaste PWR-föraren och kvalade in som tvåa respektive trea.

- Bilen är enormt mycket vassare nu än i premiären. Teamet har verkligen gjort ett riktigt bra jobb och vi börjar hitta rätt spår setupmässigt, hatten av till alla inblandade. Men pallplats och bra kvalresultat till trots så är det mot toppen vi siktar och vi kommer inte att slå av på tempot efter detta. Fortsätter utvecklingskurvan luta såhär brant blir vi riktigt farliga till nästa deltävling på Anderstorp, jag längtar redan, säger Johan Kristoffersson.

När mörkret började lägga sig över Mantorp Parks korta slinga stod teamets två SEAT inför sitt tredje race någonsin och förhoppningarna var höga med både Johan och Daniel i andra startled. Efter ett relativt odramatiskt race, bortsett från ett par vassa omkörningar, lyckades båda förarna behålla sina startpositioner över mållinjen, vilket innebar säsongens första pallbesök för Kristoffersson. Till race två öppnade sig skyarna och tillsammans med den omvända startordningen lades grunden till ett betydligt stökigare race. Kristoffersson som snurrade redan på inledningsvarven efter kontakt med Bernadotte fick en tuff resa som tyvärr slutade i sandfållan. Här lyckades istället teamägare Haglöf göra en stark uppkörning från femte startruta till en tredjeplats.

- Teamet har visat på en enorm styrka när man vänt runt skutan efter den tunga inledningen i premiären. Det här är bara andra deltävlingen för säsongen och vi står redan på pallen med en helt ny bil. Både Johan och Daniel klättrar i mästerskapstabellen och ligger just nu trea respektive fyra efter två körda deltävlingar. Det känns fantastiskt bra och jag ser fram emot resten av säsongen, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information, kontakta Per Brinkenberg, SEAT Sverige, 070-57 611 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.