Fem stjärnor i Euro NCAP för nya SEAT LEON ST Kombi

-Utmärkt resultat för den nya praktiska kombin
-
Leon ST Kombi fick Euro NCAP Advanced Award för sina innovativa säkerhetssystem Lane Assist- och Multikollisionsbroms

Södertälje, 2013-09-18 – Nya SEAT Leon ST Kombi har fått fem stjärnor och högsta betyg i de senaste resultat som publiceras av Euro New Car Assessment Programme ( Euro NCAP). Euro NCAP är en oberoende organisation som genomför krocktester för fordon.

Detta innebär att den rymliga och flexibla bilen har fått samma fina betyg som sin syster modell, femdörrars Leon . Dessutom har SEAT:s funktioner Lane Assist och Multikollisionsbroms belönats med Euro NCAP Advanced. Utmärkelsen tilldelas teknik som visar en vetenskapligt bevisad säkerhetsnytta för konsumenter och samhälle.

Nya Leon ST Kombi fick resultat på 94 % för passagerarskydd för vuxna och fick högsta poäng i det krävande sidoskyddstestet. I kategorin för skydd av barnpassagerare fick kombin ett totalresultat på 92 %. I resultatet ingick maxpoäng för de avläsningar som gjordes på barnkrockdockorna under de komplicerade testerna. Euro NCAP uppmärksammade att passagerarkrockkudden kan inaktiveras så att bakåtvända bilbarnstolar kan användas i framsätet, och att krockkuddens status är klart synlig för föraren.

"På SEAT är vi fast beslutna att erbjuda högsta möjliga nivåer av aktiv och passiv säkerhet i hela modellprogrammet”, säger Dr Matthias Rabe, SEAT: s vice VD för forskning och utveckling. " Det grundliga utvecklingsarbete som har skett vid vårt Tekniska Centrum har nu belönas med utmärkt resultat i de krävande Euro NCAP-testerna”. Dr Matthias Rabe fick utmärkelsen på Frankfurt Motor Show. Vi är särskilt nöjda med erkännandet vi fick i och med Euro NCAP Advanced-utmärkelsen för SEAT:s Multikollisionsbroms - och Lane Assist-system på nya Leon”, berättar Dr Rabe.

SEAT Lane Assist är en innovation som i hastigheter över 65 km/timmen hjälper föraren att hålla sig inom det avsedda körfältet. En kamera som monterats nära backspegeln i vindrutan registrerar körfältsmarkeringar framför fordonet och tillämpar via servostyrningen en styrningskorrigering när bilen är på väg att lämna körfältet. SEAT:s Multikollisionsbroms är ett system som bromsar för att förhindra eller mildra en påföljdseffekt när en bil har varit inblandad i en kollision. Om krockkudden utlöses vid en första kollision kommer styrsystemet för elektronisk stabilitetskontroll bromsa fordonet samt aktivera varningsblinkers och bromsljus.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2012 såldes totalt 321 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.