Fortsatta framgångar för SEAT i Sverige

/ Ökar med 38% jämfört med 2014

/ SEAT Leon ökar med 73% och nu lanserar vi Leon ST CUPRA 280 hk. Marknadens körgladaste kombi som är klippt och skuren för svenska marknaden

Södertälje, 02/03/2015. - SEAT har haft en fantastisk resa i Sverige under de senaste åren. Antalet sålda bilar ökade med 28% från 2012 till 2013, med ytterligare 26% mellan 2013 och 2014. Och när vi nu tittar på registreringsstatistiken för årets första månader så kan vi konstatera att SEAT är en av de stora vinnarna med +38% jämfört med samma period 2014.

Framgångarna vilar på tre hörnpelare. Ett modellprogram som passar de svenska bilköparna allt bättre, ett starkare återförsäljarnät och SEAT Trygghetspaket. Trygghetspaketet med 3 års fri service och 3 års nybilsgaranti lanserades 1 januari 2013 och ger de som väljer SEAT ett extra tryggt bilägande.

Modellprogrammet växer sig helt klart starkare och starkare. Leon-familjen är basen i framgångarna och bara i år har Leon-försäljningen ökat med 73% jämfört med 2014. Senast lanserades Leon X-PERIENCE en crossover med fyrhjulsdrift från Haldex som uppskattas av både privatkunder och på företagsmarknaden. Näst på tur är Leon ST CUPRA, en modell som har premiär på Bilsalongen i Geneve. De första bilarna landar i Sverige i slutet av mars och en kombi med 280 hk under huven kommer garanterat att locka många tjänstebilsåkare.

Antalet SEAT-handlare i Sverige växer. Det jobbas vidare med att etablera SEAT-handlare på fler orter i Sverige. Närmast på tur är Bilcentrum i Kristianstad som inviger en nybyggd anläggning för SEAT i april. Planen på att etablera ännu fler säljställen ligger fast.

Åke Lundberg, Chef för SEAT Sverige, “Är så otroligt glad över den respons vi får i marknaden. Leon har verkligen etablerat sig kraftfullt i Golfklassen och med versioner som X-PERIENCE och nu även CUPRA i kombi-utförande tar vi garanterat ytterligare kliv framåt. I kväll visar vi dessutom en koncept-SUV i Geneve vilken visar på nästa stora kliv. För sommaren 2016 lanserar vi vår första SUV i Sverige”.

För ytterligare information, kontakta Alexander Dahlin SEAT Sverige på 070-768 66 29 eller alexander.dahlin@seat.se

SEAT med huvudkontoret i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group, har 14.000 anställda och finns representerat i 75 länder. Under 2014 såldes totalt 390 500 bilar, varav över 80% exporterades utanför Spanien. Marknadsdelen i Europa är 2,5%. Modell-programmet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Ibiza ST Kombi, Toledo, Leon, Leon ST Kombi och Alhambra.