Gyllene Ratten till nya SEAT Ibiza

SEAT Ibiza har tilldelats ett av Tysklands mest prestigefyllda pris, Gyllene Ratten, i kategorin småbilar. Det är andra gången som SEAT vunnit priset. Förra gången, 1997, fick SEAT Arosa Gyllene Ratten.

Juryn, som består av tekniker, tävlingsförare, redaktörer samt läsarna av tidskriften ”Bild am Sonntag”, gjorde bedömningen att nya Ibiza var småbilsklassens bästa bil.

-Priset är särskilt värdefullt eftersom Ibiza vann över flera svåra konkurrenter. Dessutom är det ett bra försäljningsargument för att övertyga förstagångsköpare, sade SEAT Tysklands chef Rolf Dielenschneider.

Frank Bekemeier, vice verkställande direktör för SEAT S.A.s Forsknings- och Utvecklingsavdelning, sade vid prisceremonin:

-Att Ibiza fått priset Gyllene Ratten är en stor ära för hela det team som utvecklat bilen och tagit den till marknaden. På SEATs vägnar vill jag tacka juryn och de tusentals läsare av ”Bild am Sonntag” som deltagit i omröstningen. För SEAT är nya Ibiza med sina goda köregenskaper och sin höga kvalitet, utan tvekan en vändpunkt eftersom vi nu satt en ny standard för varumärket SEAT.

Totalt ingick nio bilar i bedömningen av småbilsklassen och fem gick vidare till den stora finalen, tack vare rösterna från “Bild am Sonntags” läsekrets.

Under provkörningar bedömde tävlingsförarna motorprestanda och väghållning, medan "kändisar" utvärderade bilarnas design, komfort och köregenskaper. Teknikerna slutligen var ansvariga för att bedöma bilarnas säkerhet, minskade utsläppsnivåer och kostnadseffektivitet. De intensiva testerna genomfördes på Balocco-banan i Italien i oktober.

I panelen ingick bland andra, Walter Rörhl, Jutta Kleinschmidt, Klaus Ludwig, Hans Joachim Stuck, Frank Elstner, Kai Pflaume, Nazan Eches och chefredaktören på tidningen “Auto-Bild”, Bernd Wieland.