Leon bidrar till försäljningsökning på 10% för SEAT i världen

•                   SEAT levererar totalt 390.500 bilar, bästa resultatet sedan 2007

•                   Leon säljer bättre än någonsin tidigare i historien

•                   På två år har totala volymen för SEAT ökat med 21,7%

Södertälje, 2015-01-12; – För SEAT avslutades 2014 med fortsatta försäljningsframgångar. Totalt levererades 390.500 bilar i världen, en ökning med 10% jämfört med 2013 (355.000 bilar). Jämfört med 2012 (321.000 bilar) är ökningen hela 21,7%, vilket motsvarar nästan 70.000 fler bilar 2014.

Försäljningsframgångarna kan tillskrivas Leon-familjen som nu för första gången finns tillgänglig i tre olika karossutföranden. Under 2014 levererades totalt 154.100 enheter och sedan nya Leon lanserades 2012 har försäljningen mer än fördubblats (+116% på två år). 2014 blev det bästa året i historien för Leon-modellen sedan den lanserades för första gången 1999. 2014 blev också första året som Leon passerade Ibiza och blev den mest sålda SEAT-modellen.

Leon ST Kombi står för 30,5% av den totala Leon-volymen. Av märkets övriga modeller utmärker sig även Alhambra med en rejäl ökning under 2014 (+15,4%)

Jürgen Stackmann, President för SEAT S.A,, sammanfattade framgångarna med detta uttalande. ”För andra året i rad har vi sett dubbelsiffriga ökningstal. Det är Leon-familjen som bidragit till denna historiska vändning och modellen har blivit märkets andra starka ben som öppnat dörrar till nya kunder. Stackmann kommenterar 2015: ”Vårt mål är att konsolidera försäljningsframgångarna. Det befintliga modellprogrammet kommer att växa och förnyas under året, samtidigt som vi förbereder oss inför de nära förestående framtiden – lanseringen av en SUV i kompaktklassen 2016.”

SEAT i världen

304.000 bilar levererades i Västeuropa, en ökning med 11,3% jämfört med 2013 och som ger SEAT ökade marknadsandelar. Största marknad är Tyskland med 84.600 enheter. Under de fyra senaste åren har försäljningen i Tyskland nästa dubblerats (2010: 43.000). I Spanien ökade SEAT med 14,5 % till 67.500 enheter. Storbritannien, som är tredje största marknad för SEAT, firade nytt försäljningsrekord för fjärde året i rad. För första gången levererades över 50.000 enheter (53.400, +16,8%).

I Sverige gjorde SEAT sitt bästa år sedan 2001. 3400 enheter motsvarar en ökning med 26% jämfört med 2013.

I Östeuropa var den totala försäljningsökningen 44,2%. Stora marknader för SEAT utanför Europa är bland annat Mexico (21.300 enheter) och Algeriet (16.300 enheter).

För ytterligare information, kontakta Alexander Dahlin SEAT Sverige på 070-768 66 29 eller alexander.dahlin@seat.se

SEAT med huvudkontoret i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group, har 14.000 anställda och finns representerat i 75 länder. Under 2014 såldes totalt 390 500 bilar, varav över 80% exporterades utanför Spanien. Marknadsdelen i Europa är 2,5%. Modell-programmet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Ibiza ST Kombi, Toledo, Leon, Leon ST Kombi och Alhambra.