Mii Ecofuel blir SEAT:s första gasbil

SEAT Mii lanserades i Sverige i somras och den 12 november öppnas orderböckerna för en helt ny version med gasdrift, Mii Ecofuel, som blir en av marknadens renaste bilar när den körs på fordonsgas.

Södertälje, 1/11/2012 - Mii Ecofuel är idag klassad som miljöbil och skattebefriad i fem år. Även efter årskiftet när den nya miljöbilsdefinitionen träder i kraft förväntas Mii Ecofuel förbli miljöbil. (Miljöbilsdefinitionen förväntas fastställas inom kort).

Under motorhuven sitter en
trecylindrig enlitersmotor på 68 hästkrafter med start- och stoppteknik. Bilen förbrukar 2,9 kg gas per 100 km vilket innebär ett CO2-utsläpp på 79 g per kilometer vid ren fordonsgas-drift. Väljer man att köra Mii Ecofuel på biogas reduceras utsläppen ytterligare. Räckvidden för blandad körning är 38 mil vid gasdrift och total räckvidd är 60 mil.

Mii Ecofuel erbjuds i Style utförandet med 3- eller 5-dörrar. Priset fastställs inom kort. Den 12 november börjar beställningarna tas emot hos SEATs återförsäljare.

- Mii Ecofuel är en perfekt bil för miljömedvetna konsumenter som vill köra bekvämt, säkert och ekonomiskt, men den passar också mycket bra som behändig tjänstebil för företag som vill slå ett slag för vår miljö, säger Åke Lundberg, Märkeschef på SEAT Sverige.

SEAT Mii Ecofuel har fem stjärnor i EuroNCAP och maximal poäng för passagerarskydd. Med säkerhetssystemet Safety Assist känner en lasersensor av körande eller stillastående fordon och om föraren inte själv bromsar gör Mii det automatiskt.

Tekniskfakta om Mii Ecofuel:
Motor: trecylindrig 1,0 liters motor
3557/1641/1478
Utrustningsutförande:
Style

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2011 såldes totalt 350.000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma. 2012 firar SEAT 20 år på den svenska marknaden.