Nya Leon är utsedd till bästa bil 2013 i Spanien

Den överträffar sina konkurrenter i fråga om design, prisvärdhet och körglädje

Ett bevis på modellens popularitet bland allmänheten och pressen

Södertälje, 2013-06-14 - Nya Leon har av en panel bestående av bilexperter från Unidad Editorial (det ledande mediahuset i Spanien med bland annat dagstidningen El Mundo) lyfts fram som den bästa bilen 2013. Detta efter att gruppen analyserat de modeller som har lanserats under de senaste 12 månaderna. Avgörande faktorer som gav SEAT Leon förstaplatsen var dess attraktiva design och prisvärdhet samt de utmärkta dynamiska egenskaperna. SEAT är såklart väldigt glada över utmärkelsen som ytterligare påvisar nya Leons popularitet av bland såväl allmänheten som pressen.

Mikel Palomera, ansvarig för SEAT på den spanska marknaden, tog imorse emot utmärkelsen på Unidad Editorials huvudkontor i samband med Telva Motor Awards. Mikel Palomera påpekade att "Leon är en modell som bevisar SEAT:s kapacitet att designa, utveckla och tillverka bilar. Nya Leon bär med stolthet det spanska sigillet världen över. Av just denna anledning är jag överlycklig att den spanska pressen äntligen har tilldelat ett inhemsk modell priset".

Från januari till maj i år var nya Leon den bäst säljande modell i sitt segment i Spanien och detta efter endast ett fåtal månader på marknaden. I Sverige lanserades nya Leon i mitten av januari 2013 och fram tills i dag har Leonförsäljningen ökat med 51 procent jämfört med samma period föregående år och bilen har blivit uppskattad av både kunderna och pressen även på den svenska marknaden.

Nya Leon finns som bekant med två karosser - femdörrar och tredörrars sport coupé SC och i slutet av året kommer Leonfamiljen att utökas av Leon ST kombi.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2012 såldes totalt 321 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.