Nya SEAT Leon ST Kombi 4Drive med fyrhjulsdrift - mångsidig och effektiv

• Lanseras med TDI-motorer, 105 hk och 150 hk
  • Övertygande effektivitet med förbrukning på 4,5 respektive 4,8 liter/100km
  • Brett utbud av förarassistanssystem och full LED- strålkastare

Södertälje , 2014-01-15 – Samtidigt som vintern verkar ha anlänt i stora delar av Sverige presenterar SEAT en passande nyhet för vinterväglag. Nya Leon ST Kombi blir snart ännu mer mångsidig med elektroniskt kontrollerad fyrhjulsdrift 4Drive. Tack vare fyrhjulsdriften hanterar den nya modellen de allra tuffaste väglagen med maximal kontroll och säkerhet. Leon ST med fyrhjulsdrift lanseras med två dieselmotorer: TDI 105 och TDI 150 hk . Förutom kraftfull prestanda visar siffrorna även på enastående effektivitet med en genomsnittlig bränsleförbrukning på 4,5 respektive 4,8 liter per 100 kilometer vilket är otroligt konkurrenskraftiga siffror för fordon i kategorin.

Leon ST Kombi 4Drive kommer att ha världspremiär på Wien Autoshow i januari och försäljningen kommer att smygstarta tidigt i april med TDI 105-versionen följt av TDI 150 under sommaren.

"Med fyrhjulsdrift bevisar Leon ST 4Drive att dynamisk design, spännande och sportig karaktär samt enorm vardaglig användbarhet inte behöver vara varandras motpoler. 4Drive kommer att bygga vidare på framgången med nya Leon familjen"
, säger Jürgen Stackmann, SEAT:s president. "Med dynamiskt utseende, imponerande funktionalitet och med teknik i världsklass definierar Leon ST 4Drive en ny standard bland kombibilar - allt till ett mycket rimligt pris".

Vid sidan av den senaste generationens TDI-motorer och den intelligenta elektroniskt kontrollerade fyrhjulsdriften visar Leon ST 4Drive även upp ett brett utbud av toppmodern teknik. Bland denna teknik återfinns elektronisk differentialspärr (EDS) som överför kraft till det hjul som har bästa greppet, XDS ett elektroniskt stabilitetssystem samt en multikollisionsbroms för maximal säkerhet. Som tillval finns ytterligare tekniska finesser såsom full LED-strålkastare, adaptiv farthållare med nödbromssystem för statstrafik, trötthetsvarnare och filhållningsassistent Lane Assist.

"Trots sin mångsidighet och övertygande effektivitet - även i det fyrhjulsdrivna formatet - förblir Leon ST en sann SEAT och levererar en stor portion körglädje mil efter mil"
säger Dr Matthias Rabe, SEAT vice VD för forskning och utveckling. "Nya Leon ST med fyrhjulsdrift visar dagens möjligheter för en bil i denna klass. Ett perfekt avstämt system av mekaniska och elektroniska system garanterar sportig dynamik, full kontroll och optimal säkerhet."

Senaste generationens fyrhjulsdrift
Den permanenta fyrhjulsdriften i nya Leon ST Kombi 4Drive är bland de modernaste och effektivaste i sitt slag. SEAT använder en elektrohydraulisk lamellkoppling som elektroniskt anpassar sig till situationen - den femte generationens Haldexkoppling. Den extremt snabba reaktionen i systemet ger såväl en avsevärd fördel i aktiv säkerhet som en dynamisk upplevelse för föraren. Haldexsystemet ger endast en begränsad viktökning. Det gör att bilen känns lika pigg som motsvarande version utan fyrhjulsdrift.

Kraftfulla och högeffektiva TDI-motorer
Fyrhjulsdriften i Leon ST Kombi kan fås med två effektiva TDI-motorer samt en sexväxlad manuell växellåda. De fyrcylindriga common rail motorerna ger 105 hk respektive 150 hk och förbrukar låga 4,5 resp. 4,8 liter bränsle per 100 kilometer blandad körning. Detta motsvarar ett CO2-utsläpp på 119 och 124 gram per kilometer. Ett standardmonterat start/stopp-system och bromsenergiåtervinning är andra bidragande orsaker till den totala effektiviteten.

2,0 TDI med 110 kW/150 hk och ett maximalt vridmoment på 320 Nm ger den nya SEAT Leon ST Kombi 4Drive imponerande prestanda. Accelerationstiden till 100 km/h är 8,7 sekunder medan toppfarten noteras till 211 km/h. Tack vare sitt maximala vridmoment på 250 Nm levererar även Leon ST Kombi 4Drive med TDI 105 bra prestanda med acceleration och toppfart på 12 sekunder och 187 km/h.

Utrymme och mångsidighet
Leon ST Kombi 4Drive, som är det tredje och senaste tillskottet i Leon familjen, kombinerar precis som sina syskon otrolig mångsidighet och håller samtidigt
enormt hög kvalitet i såväl utförande som materialval. Den tredje medlemmen i Leon-familjen är det tydligaste beviset på att sportiga köregenskaper och praktiska funktioner mycket väl går att väva samman. Bagaget rymmer 587 liter, men kan enkelt utökas till hela 1 470 liter genom att ryggstöden till baksätet fälls. Ryggstödet till baksätet fälls extremt enkelt via bagageutrymmet, medan det dubbla golvet skapar ordning och gör det enkelt att lasta i och ur bilen. Ryggstödet till passagerarstolen fram kan även fällas ned helt för smidig transport av extra långa föremål.

Nya Leon ST 4Drive TDI 105 erbjuds i Style-utförande och TDI 150 i Style- och FR -version.

Svenska marknaden
SEAT Leon ST Kombi 4Drive blir en viktig bil för SEAT i Sverige. SEAT som ökade antalet sålda bilar i Sverige med hela 28 % under 2013 är nu redo att ta nästa steg framåt.

- ”SEAT Leon ST Kombi lanserades för drygt en månad sedan och försäljningen har tagit fart och våra återförsäljare vittnar om helt nya kunder på besök i bilhallarna. När vi nu dessutom kan erbjuda fyrhjulsdrift på Leon ST Kombi blir det en perfekt kombination för såväl tjänstebilsåkare som privatkunder” säger Åke Lundberg, märkeschef på SEAT Sverige.

I Sverige medföljer SEAT Trygghet utan extra kostnad när du finansierar din SEAT Leon ST Kombi 4Drive genom SEAT Finans. I paketet ingår fri service i 3 år (eller 4500 mil, det som uppnåtts först) och förlängd nybilsgaranti i 3 år (eller 9000 mil, det som uppnåtts först). SEAT Trygghet gäller alla SEAT-modeller.

Lanseringen av Leon ST Kombi 4Drive sker i april men modellen är beställningsbar hos landets SEAT-handlare redan nu. Priser och mer detaljerad information på den svenska marknaden kommer senare.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.