Nya sportiga SEAT Ateca FR nu beställningsbar

/ Nya sportiga SEAT Ateca FR är nästa steg i SEAT:s produktoffensiv
/ SEAT Ateca FR är nu beställningsbar i Sverige från 256.900 kr
/ Med Ateca FR introduceras en ny 2.0 TSI 190-motor med 4Drive och DSG

Södertälje 12/05/17 – SEATs succé-SUV Ateca har redan sålt mer än 40 000 enheter över hela världen sedan lanseringen förra året. Som nästa steg i SEATs produktoffensiv lanseras nu Atecas sportiga syskon Ateca FR. Världspremiär sker på Automobile mässan i Barcelona och redan nu går modellen att beställa i Sverige från 256.900kr.

Ateca FR har samma utgångspris som syskonet Xcellence 256.900 kr men har en mer sportig karaktär. Bland uppdateringarna märks en rad designdetaljer såväl utvändigt som invändigt, adaptiv chassikontroll som tillval och sportstolar som standard vilket ger Ateca FR en sportigare känsla. Utöver uppdaterade designdetaljer erbjuder Ateca FR också de senaste körhjälpsystemen och anslutningstekniken.

Ateca FR finns tillgänglig med 3 olika motoralternativ: 1.4 TSI 150, 2.0 TDI 190 DSG 4Drive och en ny bensinmotor i 2.0 TSI 190 DSG 4Drive.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT-gruppen har mer än 14.500 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.