SEAT expanderar internationellt genom lanseringen i Kina

Den officiella presentationen sker denna månad vid Shanghai Motor Show
SEAT visar upp sina två populäraste modeller – IBIZA och LEON

För första gången i SEAT:s historia deltar företaget i år i Shanghai Motor Show (21-28 april). Detta är ett led i strategin att expandera till nya marknader och första steget går ut på att göra märket känt för potentiella kunder. Försäljningen inleds år 2012 med modellerna LEON och IBIZA.

SEAT:s VD James Muir kommenterar: "Den kinesiska marknaden innebär stora möjligheter för ett märke som vårt. SEAT förknippas med design och ungdomlighet både i fråga om känsla och sportighet – egenskaper som är mycket uppskattade på den kinesiska marknaden."

SEAT har identifierat en stor efterfrågan av distinkta europeiska bilar bland Kinas konsumenter och menar att det nu är rätt tidpunkt för en expansion på denna nyckelmarknad. "Våra undersökningar visar att kinesiska bilköpare värdesätter prestanda och dynamik. Det senaste inom teknik och konstruktion är också viktigt för dem och de är mycket designmedvetna. Med tanke på detta är vi nöjda över att kunna tillföra något nytt och extra till bilmarknaden i Kina och att därigenom etablera en varumärkesidentitet och en marknadsposition som är unik för SEAT", förklarar Muir.

SEAT:s målsättning är att gradvis öka sin närvaro i Kina med bilar som tillverkats i Spanien, vid Martorell-fabriken.

SEAT är det enda företaget i sin bransch med kapacitet att både konstruera, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Företaget ingår i multinationella Volkswagen Group, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona) och exporterar omkring 75 procent av sin produktion till 72 länder. SEAT är marknadsledare i Spanien med en omsättning 2010 på fem miljarder euro och en total försäljning av 339 500 bilar.

SEAT har 13 000 medarbetare vid tre produktionscenter i Barcelona - Zona Franca, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de mycket framgångsrika modellerna Ibiza och León tillverkas. Volkswagen Groups produktionsanläggning i Palmela i Portugal tillverkar SEAT Alhambra.

Företaget har också ett "kunskapsnav" (Centre of Excellence) där totalt cirka 900 forskare och ingenjörer står för innovation och utveckling hos Spaniens ledande industriella FoU-investerare. I enlighet med sitt miljöåtagande grundar SEAT all kärnaktivitet på hållbarhetskriterier: minskade koldioxidutsläpp, energieffektivitet samt återvinning och återanvändning av resurser.

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".