SEAT firar Ibizas 30-års jubileum i Paris

/ Tre decennier sedan Ibiza visades för första gången i Paris
/ Leon-familjen växer med Leon X-PERIENCE
/ Den globala försäljningen ökar med 10 procent - Leon är nu i kapp Ibiza

Paris 2014-10-02 – På öppningsdagen av bilmässan i Paris firar idag SEAT 30-års jubileumet av märkets ikonmodell Ibiza. På presskonferensen äntrade SEAT:s globala VD Jürgen Stackmann scenen i en av de första Ibiza-bilarna som också presenterades första gången på Paris Motorshow 1984. Ibiza har varit SEAT:s ambassadör i över trettio år och även den mest exporterade och sålda bilen med mer än fem miljoner sålda exemplar.

Under presskonferensen berättade Stackmann om hur Ibiza föddes som en förening mellan "tysk ingenjörskonst och spansk design", två värden som fortfarande är bland de viktigaste för varumärket. "IBIZA har varit en nyckelprodukt för företaget. Dess fyra generationer har varit en framgångssaga och vår mest karismatiska modell", tillade han.

Stackmann hävdade att i SEAT:s expansionsstrategi "har vi nu ett andra stabilt ben att stå på, vår nya Leon", och berättade att "Leonförsäljningen har för första gången nått samma nivåer som Ibizas. SEAT har tagit markandsandel i A-segmentet och vi börjar att förflytta varumärket uppåt".

Det är just försäljningen av Leon som ligger bakom det positiva momentum som SEAT befinner sig i nu i år såväl som under 2013. Hittills i år har bilmärket ökat sin försäljning med 10 procent vilket gjordes även i fjol. Årets leveranser av Leon har ökar med 60 procent efter att ha förbättrats med 44 procent under 2013.

Leon X-PERIENCE
SEAT:s stora nyhet i Paris är Leon X-PERIENCE, en fyrhjulsdriven crossover, som blir senaste tillskottet till Leon-familjen såväl som den attraherar nya kunder.

Leon X-PERIENCE bygger på Leon ST Kombi men har 27 mm högre markfrigång och permanent fyrhjulsdrift. Utrustad med TDI och TSI-motorer med en effekt som sträcker sig från 110 till 184 hk och med manuell eller DSG växellåda, är Leon X-PERIENCE en bil med egen och unik personlighet tack vare designen, den senaste tekniken och med en optimal användbarhet. Bilen är utrustad med femte generationens Haldex-koppling, ett av de modernaste och mest effektiva systemen i sitt slag.

SEAT Leon X-PERIENCE kommer att finnas hemma hos våra svenska återförsäljare i slutet på året och är utrustad med femte generationens Haldex-koppling, ett av de modernaste och mest effektiva systemen i sitt slag. Vidare lanseras Leon X-PERIENCE med avancerade assistanssystem som standard. De dynamiska kontrollsystemen fyrhjuls-EDS (elektroniska differentialspärrar på båda axlarna) och XDS (utvidgad elektronisk differentialspärr för bättre väggrepp i kurvor), ESC (elektroniskt stabiliseringsprogram) och multikollisionsbromsen ger tillsammans maximal säkerhet. Precis som resterade del av Leon-familjen tillverkas nya Leon X-PERIENCE i SEAT:s fabrik i Martorell utanför Barcelona.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.