SEAT Ibiza firar 30 år

•  Den bäst säljande och mest exporterade bilen – nästan 5 miljoner sålda bilar
  • SEAT Ibiza först ut på Martorell-fabriken 1993
  • Giugiaro, De’Silva och Donckerwolke har satt sin prägel på fyra generationer

Södertälje, 2014-04-23 – 1984 applåderade världen lanseringen av Apples första Mac-dator och CD-skivan började bli populär. Den 27 april samma år rullade den första SEAT Ibiza ut från SEAT:s bilfabrik i Zona Franca i Barcelona, modellen som skulle bli bilmärkets mest framgångsrika. Nu på söndag firar vi 30-årsjubileum för SEAT Ibiza – den bästsäljande och mest exporterade spanska bilen.

Ibiza är bilen som förändrade SEAT och som anses vara företagets mest karismatiska bil någonsin. Det är även den mest sålda bilen för bilmärket, med en försäljning på nära 5 miljoner enheter. Om det finns en bil som speglade Spanien på åttiotalet – dynamiskt, ambitiöst och banbrytande – så var det SEAT Ibiza. Bilens image förstärktes av partyön i medelhavet som gav modellen sitt namn.

Världspremiären för SEAT Ibiza skedde på bilsalongen i Paris 1984 och tack vare denna bästsäljare började företaget att expandera internationellt. Sedan dess har Ibiza uppnått exportnivåer på 69 procent (3,5 miljoner enheter) till mer än 75 länder.

Även för den svenska marknaden har SEAT Ibiza varit såväl viktig som framgångsrik. De senaste åren har Ibiza stått för mer än häften av SEAT:s försäljning i Sverige.

SEAT Ibiza först ut i fabriken i Martorell
Samtidigt som SEAT avslutade åttiotalet med produktions- och försäljningsrekord blev man en del av Volkswagen-koncernen. Fram till 1993 hade varumärkets verksamhet varit koncentrerad till produktionsanläggningen i Zona Franca, Barcelona. Men kombinationen av en ny ägare, framgången för de nya modellerna och behovet av att öka produktionen ställde krav på en ny produktionsanläggning. En ny modern fabrik byggdes åt SEAT i anslutning till företagets tekniska center. Den andra generationens Ibiza blev det första bilen som byggdes på SEAT:s nya fabrik i Martorell.

Än idag är Martorell en av de modernaste och mest flexibla fabrikerna i Europa. Fabrikens internationella anseende bekräftas av att den tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen "Automotive Lean Production". Varje dag byggs nästan 700 Ibiza-bilar på produktionslinje 1 på Martorell-fabriken, och omkring 1 600 personer arbetar med tillverkningen. Totalt sett skapar SEAT direkt och indirekt sysselsättning för cirka 70 000 familjer.

SEAT Ibiza: designad, ungdomlig och sportig
SEAT Ibiza är 100 procent SEAT – det var det första bilen som helt konstruerades och utvecklades av SEAT. Design har alltid varit en påtaglig del av det spanska bilmärkets DNA. Och när det gäller Ibiza har de fyra generationerna fått sin karaktär av framstående namn inom bildesign.

När den första generationens Ibiza (1984–1993) skapades samarbetade SEAT med Italdesign, den italienska designern Giorgio Giugiaros företag, med Karmann för utvecklingen av karosserna och med Porsche för tekniken i "System Porsche"-motorerna.

När den andra generationen (1993–2002) skapades togs ett tydligt estetiskt steg framåt, och modellerna präglades återigen av Giugiaros design. Linjerna var rundade och aerodynamiska, och utrustningen och den tekniska nivån som denna Ibiza innehöll återfanns på den tiden normalt bara i premiumbilar.

Den italienska designern Walter de’Silva, Volkswagen-koncernens nuvarande designchef, designade den tredje generationens Ibiza (2002–2008), som tog ytterligare ett kliv framåt vad gäller tillverkningskvalitet, motorutbud och dynamisk prestanda. De’Silva introducerade en mer attraktiv estetik som präglades av smidighet. Konceptet kallades "Agile Chassis".

Den nuvarande generationen av Ibiza (2008–) har skapats av den tidigare designchefen på SEAT, Luc Donckerwolke. För första gången någonsin introducerades konceptet "Arrow Design" för fordonets front, vilket resulterade i en ny Ibiza som är utpräglat sportigare än sina föregångare, mycket tack vare användningen av distinkta och tydliga geometriska linjer. Dessutom förändrade man den klassiska "Dynamic Line" längs sidorna.

Den sportigaste versionen vinner världsmästerskapet i rally
Den första SEAT Ibiza-modellen hade en tydlig sportig profil, SXI, med en 100 hk-motor. SXI är föregångaren till de nuvarande CUPRA-versionerna (CUPRA är en förkortning av Cup Racing) och FR-versionerna (Formula Racing). År 1996 presenterade företaget för första gången CUPRA-versionen med en 2-liters motor på 150 hk som hade enastående prestanda och en sportig image. Ibiza Kit Car var en efterlängtad lansering och med den firade SEAT en lysande triumf i FIA World Rally Championship i 2-litersklassen, en framgång som upprepades 1997 och 1998. År 2004 firade Ibiza 20-årsjubileum. Man hade då byggt mer än 3,3 miljoner enheter och lanserade två nya sportsversioner – FR och CUPRA (med nya dieselmotorer).

Visste du att …?

• År 1984 var priset för SEAT Ibiza cirka 825 000 pesetas ( 45 150 SEK). I dagens penningvärde motsvarar det 142 500 SEK.

• SEAT Ibiza var den officiella bilen för OS i Barcelona 1992.

• Den andra generationens Ibiza var den första modellen i sitt segment som utrustades med en TDI-motor på 90 hk.

• SEAT Ibiza var den första modellen i sitt segment med ESP (Electronic Stability Control) som standard i hela serien.

Försäljning per generation:
− Ibiza II, 1993–2002: 1 522 607 enheter
− Ibiza III, 2002–2008: 1 221 200 enheter
− Ibiza IV, 2008–i dag: 924 183 enheter

Mer information finns i dokumentationen för Ibizas 30-årsjubileum

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.