SEAT inviger bilindustrins största solcellsanläggning

/ Alla delar av projektet SEAT al Sol har installerats på anläggningen i Martorell utanför Barcelona
/ Genom slutförandet av de två sista anläggningarna fastställs SEAT som ett av de företag i branschen som satsar mest på hållbarhet
/ Projektets 53 000 solpaneler genererar 15 miljoner kWh per år, vilket motsvarar 25 % av energin som krävs för tillverkningen av nya SEAT Leon under ett år

Södertälje 2013-11-14 Projektet SEAT al Sol är igång i full skala. Efter att ha avslutat den tredje och sista installationsfasen presenterade SEAT tidigare i veckan flaggskeppsprojektet i sin miljöstrategi i Martorell utanför Barcelona. Den spanska inrikesministern Jorge Fernández Díaz och Jürgen Stackmann, styrelseordförande på SEAT, höll i presentationen.

Med projektet SEAT al Sol fastslås SEAT:s position som ett av de industriföretag som satsar mest på hållbarhet och ansvarstagande inom miljöområdet. Genom slutförandet av projektets två sista anläggningar har totalt 53 000 solpaneler monterats på verkstadsbyggnaders tak samt på förvaringsutrymmen för fordon. Utrymmet på 276 000 kvadratmeter motsvarar 40 fotbollsplaner, och gör att Martorell-anläggningen har världens största solcellsanläggning inom bilindustrin.

– SEAT är en framgångssaga och företaget har en historia av engagemang, sa Jorge Fernández, Spaniens inrikesminister, och påminde de närvarande om att SEAT är ”ett banbrytande och nyskapande kvalitetsbolag”.

Jürgen Stackmann sa att ”SEAT Martorell firar sitt 20-årsjubileum och projektet SEAT al Sol är ett tydligt exempel på fabrikens utveckling, som just har
vunnit en Lean Production-utmärkelse för kvaliteten och effektiviteten hos fabrikens produktionprocesser”.
Han betonade vikten av varumärkets miljöengagemang för affärsstrategin: – SEAT är ett ansvarsfullt företag och respekt för miljön är en av våra prioriteringar. Att vi har bilindustrins största solcellsanläggning visar att vårt engagemang är äkta.

Inga koldioxidutsläpp och dubbel nytta
Projektet SEAT al Sol, som har utvecklats tillsammans med Gestamp Solar, ger ren energi i stor skala på samma plats som den förbrukas. De miljömässiga besparingarna uppgår till 7 000 ton koldioxid per år, vilket är 8,5 gånger mer koldioxid än vad som årligen absorberas av Central Park i New York. Anläggningarnas nominella effekt på knappa 11 MW och toppeffekt på 12 MW genereras av 15 miljoner kWh per år. Detta motsvarar 25 % av energin som krävs under ett år för att tillverka nya SEAT Leon, och innebär ingen miljöpåverkan.

Projektets tre faser har utförts genom att montering gjorts på redan byggda strukturer. Detta system är fortfarande under utveckling inom industrisektorn, och innebär att man inte har behövt använda någon ytterligare yta och att inte heller tillverkningsprocesserna inom produktionsdelen har påverkats. Dessutom genereras ren energi genom solpanelerna som monterats på lagerutrymmen, samtidigt som bilar skyddas mot dåligt väder. Arbetet har utförts inom projektet SEAT al Sol, som påbörjades under 2010, och har inneburit en total investering på 35 miljoner euro.

Miljöengagemang – Ecomotive-fabrik
Projektet SEAT al Sol har blivit flaggskeppsprojektet inom SEAT:s miljöengagemang.
Företaget använder även andra system för utsläppsminskningar som återspeglar dess stora miljöansvar. Anläggningarna på Martorell-fabriken har två 40 km långa tåglinjer som transporterar fordon direkt till hamnen i Barcelona (Autometro) och komponenter från lokaler i Barcelonas frihamn (Cargometro). De båda linjerna innebär 50 000 färre lastbilsresor varje år och sänker koldioxidutsläppen med 2 000 ton.

Dessutom genererar fabrikens kraftvärmeverk 50 % av energin och 90 % av värmeenergin som förbrukas på fabriken, något som innebär upp till 12 800 ton lägre koldioxidutsläpp per år. Tack vare ett avtal mellan SEAT och ACCIONA kommer 100 % av energin från förnybara källor.

SEAT har certifierats enligt ISO 50001 och ISO 14001 tack vare sina ansträngningar och sin förmåga att etablera och främja en hög miljöskyddsnivå. Dessutom har produktionsprocessernas kvalitet och effektivitet gjort att Martorell-fabriken som första spanska produktionscentrum 2013 har vunnit Automotive Lean Production-utmärkelsen. Tack vare detta arbete bidrar det spanska bilmärket till miljöengagemanget inom Volkswagen-koncernen, som siktar på att öka hållbarhetsnivån i sina fabriker med 25 % fram till 2018.