SEAT lanserar Leon SC för att attrahera nya kunder

• Leon-familjen utökas för första gången
  • En uppdaterad Ibiza Cupra visas
  • SEAT presenterar Mii Ecofuel, renaste bilen i företagets historia

Genève, 2013-03-05 – I morse presenterade SEAT nya Leon SC på bilsalongen i Genève. Leon SC är den andra etappen i lanseringen av Leon-familjen, som för första gången erbjuds i mer än en version. Den nya tre-dörrars versionen förväntas bidra till att öka Leonförsäljningen eftersom den breddar SEAT:s marknadstäckning i de mest populära segmentet i Europa och kommer att tillfredsställa behoven hos nya kunder som önskar sportigare bilar med hög funktionalitet. Innan årets slut kommer SEAT även att lansera en kombiversion av Leon.

I sitt tal på SEAT:s presskonferens sa James Muir: “Nya Leon SC har designats för att vara den vackraste bilen i sitt segment och samtidigt vara praktisk. Leon SC kommer att introducera SEAT för en ny generation kunder. “

Muir underströk det utmärkta mottagande som femdörrars Leon fick när den
presenterades på Paris Motor Show i höstas. "Hittills har vi levererat närmare 10.600 bilar och för närvarande har vi en orderstock på 15.000 enheter". Muir tillade också att SEAT "redan kan se de första tecknen på att den produktoffensiv som inleddes 2012 har gett effekt", och att "vi har nu, 2013, samma energi, motivation och optimism att växa med de nya produkterna och den ökade närvaron på utvecklingsmarknader".

Precis som femdörrars versionen kommer den nya Leon SC byggas i SEAT:s fabrik i Martorell (Barcelona) på Volkswagen-koncernens MQB-plattform. Jämfört med femdörrars versionen har Leon SC en 35 mm kortare hjulbas. Tack vare avancerade material och toppmoderna produktionstekniker är Leon SC den lättaste bilen i sitt segment och är hela 110 kg lättare än den föregående Leon-modellen, vilket ger både bättre prestanda och effektivitet.

Nya Leon SC kommer att lanseras i Sverige under sommaren i FR-utförande och med TSI-motorer på 140 hästkrafter respektive 180 hästkrafter, den senare erbjuds med DSG. I Sverige har alla Leonversioner start/stopp-teknik som standard.

SEAT:s produktoffensiv har förbättat försäljningen
I början av året kunde SEAT börja skörda frukterna efter lanseringarna av nya Mii, Ibiza, och Leon under 2012. I januari och februari ökade SEAT:s leveranser globalt med cirka 14 procent, med stora förbättringar i Tyskland, Spanien, Storbritannien, Mexiko och Algeriet. Dessutom är SEAT det snabbast växande varumärket i Tyskland och har idag tagit sig in bland topp tio.

SEAT har också fortsatt att växa utanför Europa under de första två månaderna av året. Under 2012 ökade föräljningen utanför Europa med 46 procent, vilket motsvarar 18 procent av den totala försäljningen, detta tack vare goda resultat i Mexiko, där SEAT nådde 20.000 bilar, i Algeriet, där försäljningen ökade fyrfaldigt på bara ett år, totalt 16.000 fordon, och i Israel, där man sedan 2008 har ökat försäljningen och nådde 6.000 bilar. I januari och februari i år har SEAT:s försäljning utanför Europa ökat med 37 procent jämfört med samma månader 2012. Idag säljs en av fem SEAT-bilar utanför Europa.

Mii Ecofuel, renaste bilen i SEAT:s historia
SEAT Mii Ecofuel är det senaste steget i SEAT:s pågående strategi att minska utsläppen för sitt sortiment. Den populära stadsbilen drivs med CNG, som står för Compressed Natural Gas (komprimerad naturgas). Denna typ av drivmedel ger enastående effektivitet och kraftigt sänkta driftskostnader. Mii Ecofuel är den första modellen från det spanska märket som lämnar produktionslinjen utrustad med en CNG-motor.

Med en genomsnittlig förbrukning på endast 2,9 kg CNG/100 km blir bränslekostnaden för denna körsträcka i många länder lägre än 3 euro. Jämfört med en bensindriven bil innebär detta att kostnaden halveras. Samtidigt är 1,0-litersmotorn (ger 68 hk/50 kW och är speciellt utvecklad för CNG-drift) inte bara snäll mot plånboken utan även mot miljön. Koldioxidutsläpp på endast 79 gram/km gör den bäst i klassen. Jämfört med vanlig bensin producerar förbränningen av CNG omkring en fjärdedel mindre koldioxid, samt väsentligt mindre kolmonoxid och kolväten.

Motorn i den nya SEAT Mii Ecofuel är speciellt anpassad för att köras på CNG, men bilen kan även köras på blyfri bensin. Med en tank full av CNG (11 kg) går det att köra Mii Ecofuel 38 mil och reservbensintanken (10 l) utökar sträckan med 22 mil. Med en fulla tankar är det alltså möjligt att köra totalt 60 mil.

I Sverige kan man redan idag beställa Mii Ecofuel hos SEAT:s återförsäljare. På den svenska marknaden är Mii Ecofuel skattebefriad de första fem åren eftersom den är en av få bilar som klarar den nya miljöbilsdefinitionen som trädde i kraft 1 januari 2013.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2012 såldes totalt 321 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.