SEAT och Shakira samarbetar i välgörenhetsprojekt

SEAT Leon Cupra "designed by Shakira" pris i välgörenhetsprojekt
SEAT och Shakira i samarbete gällande socialt ansvarstagande

På en presskonferens i Berlin presenterade SEAT och Shakira priset i insamlingskampanjen för Shakiras välgörenhetsstiftelse Pies Descalzos (barfota) – en unik SEAT Leon som fått det passande namnet Leon Pies Descalzos. Projektet Pies Descalzos är en ytterligare utveckling på samarbetet mellan SEAT och Shakira där SEAT är huvudsponsor för Shakiras europaturné.

"Stödet för Pies Descalzos är mycket välkommet", förklarade Shakira under presskonferensen. "Behovet av utbildning och rätt kost för barnen i mitt hemland Colombia är mycket stort, och jag är övertygad om att SEAT:s initiativ kommer att vara till stor hjälp."

"Genom att stötta Shakiras välgörenhetsstiftelse visar vi vårt sociala ansvar", kommenterar Erich Schmitt, SEAT:s VD. "Vi genomför en omfattande reklamkampanj i alla europeiska länder som Shakira besöker för att lyfta fram möjligheten att skänka pengar till Pies Descalzos."

En unik bil

Leon Pies Descalzos har utvecklats av SEAT tillsammans med Shakira. I designprocessen fungerade Shakira som rådgivare i valet av färger och material. Vanliga SEAT Leon Cupra omvandlades till en helt unik bil som en lycklig person kommer att vinna i slutet av kampanjen i maj 2007.

Insamlingen till förmån för välgörenhetsstiftelsen inleddes i Hamburg i samband med Shakiras första konsert på europaturnén. Den avslutas den 15 maj och Leon Pies Descalzos överlämnas till vinnaren vid Barcelona Motor Show i början av juni.

De marknader som man kan delta i tävlingen från är: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Norge, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Vinn Leon Pies Descalzos för 10 kr

Vill du deltaga i tävling och få möjlighet att vinna bilen måste du skänka pengar till Pies Descalzos via SEAT:s kampanj. Skriv SEAT och skicka ett SMS till 72332 och du deltager i tävlingen, kostnad 10 kr /SMS. Mer information finns på www.seat.se. Den Leon Pies Descalzos som SEAT skänker till insamlingskampanjen är värd 27 300 euro i sin standardversion på den spanska marknaden. Under presskonferensen i Berlin överräckte Erich Schmitt en check på samma belopp till Shakira för att ge insamlingen en flygande start.

Den mest kraftfulla gatuversionen av SEAT hittills

Grunden för bilen är den nyligen lanserade SEAT Leon Cupra. Bilen har redan säkrat sin plats i historieböckerna genom att vara det spanska märkets mest kraftfulla gatubil hittills. Med den 240 hk (177 kW) nya Cupra-modellen har SEAT:s expertis inom biltillverkning förenats med en mycket sportig attityd.

Bland designförändringarna i Leon Pies Descalzos kan nämnas den unika lila lacken. Färgen återfinns även i flera interiördetaljer, som instrumentpanelen och stolarnas baksidor. Dessutom är de standardmonterade 18-tumsfälgarna svartlackade. Pies Descalzos-logotypen (en fot) finns på stolarna såväl som på flera platser exteriört.

Fundación Pies Descalzos

"Fundación Pies Descalzos" (Barfotastiftelsen) grundades i Colombia. Organisationen arbetar för att finna och tillhandahålla möjligheter för barnen i Colombia. Den har sitt ursprung i Barranquilla, Shakiras hemstad och har nu nått andra delar av landet.

Målet är att förbättra utbildningen, kosthållningen och livet för de tusentals utsatta barn som lever under riskfyllda förhållanden i Colombia.

Bakgrund:
Den framgångsrika unga världsartisten Shakira har valt det spanska bilmärket SEAT som huvudsponsor till sin 2007 Shakira "Oral Fixation" European Tour. Turnén inleddes den 27 januari och avslutas den 18 mars. Den besöker ett tiotal länder och konserterna hålls på kända platser i ett flertal stora städer runt om i Europa.

Mer information om "Foundation Pies Descalzos" finns på: www.fundacionpiesdescalzos.com