SEAT presenterar konceptbilen 20V20

• Koncept som visar en extremt dynamisk fyrardörrars SUV i mellanklassen

• Evolution av det spanska märkets attraktiva designspråk

• Innovativ teknik för säkerhet och uppkoppling

Södertälje / Genève, 02/03/2015. – Ikväll har SEAT Presidenten Jürgen Stackmann presenterat märkets konceptbil 20V20 på Volkswagen Groups presskväll, inför öppnandet av Genève Motor Show.

SEAT 20V20 (står får vision 2020) är en kraftfull och sportig SUV som ger en klar vision om märkets framtid. Linjerna på denna konceptbil avslöjar hur det attraktiva designspråket hos SEAT kommer utvecklas framöver. 20V20 tar SUV-konceptet till en ny nivå när det gäller design och sportig körkänsla.

På Volkswagen Group presskväll talade Jürgen Stackmann till åhörarnas:

“20V20 visar våra ambitioner för framtiden. Med denna konceptbil visar vi hur vi tänker utveckla vårt designspråk framöver. På SEAT har vi som mål att utveckla och producera bilar som talar till våra kunders känslor, starka karaktärer med innovativ design, modern teknologi, kvalitet och precision till ett överkomligt pris. Med dessa värden särskiljer vi oss från våra konkurrenter. Vi strävar efter, och kommer också, att vara första valet för kunder med ett ungdomligt sinne och en dynamisk livsstil.

Konceptbilen 20V20 kombinerar utseendet hos en sportig fyradörrars coupé med SUVens elegans och mångsidigheten hos en bil i kompaktklassen. Med iögonfallande detaljer som 20 tums lättmetallfälgar och lampor av full LED-typ drar denna bil lätt uppmärksamheten till sig. Den rymliga högklassiga interiören rymmer med lätthet fem personer och ett komplett paket av aktiva säkerhetssystem garanterar både en säker och komfortabel resa.

Värt att poängtera är att SEAT 20V20 bygger på en plattform kompatibel för alla typer av motorer, inklusive plug-in hybrid lösningar. DSG-växellåda och fyrhjulsdrift finns också här.

SEAT presskonferens äger rum imorgon klockan 9.30 på Genève Motor Show. På mässan visas även bland annat helt nya Leon ST CUPRA med 280 hk, enastående prestanda och generösa utrymmen.

In the following link: http://seat-presskit.com/en you can find the SEAT press kit of Geneva Motorshow

För ytterligare information, kontakta Alexander Dahlin SEAT Sverige på 070-768 66 29 eller alexander.dahlin@seat.se

SEAT med huvudkontoret i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group, har 14.000 anställda och finns representerat i 75 länder. Under 2014 såldes totalt 390 500 bilar, varav över 80% exporterades utanför Spanien. Marknadsdelen i Europa är 2,5%. Modell-programmet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Ibiza ST kombi, Toledo, Leon, Leon ST kombi och Alhambra.