SEAT presenterar ny logotyp i Paris

/   Produktsatsningen når sin kulmen med nya SEAT Leon

/   Den nya identiteten och företagsdesignen hämtar inspiration från Avenida Diagonal i Barcelona

Paris, 27-09-2012. Idag presenterade SEAT sin nya logotyp. Den omvandling som fordonstillverkaren genomgår når sin kulmen i samband med motormässan i Paris, då varumärkets nya identitet och företagsdesign presenteras och nya SEAT Leon har världspremiär. Den här modellen, som kommer att finnas ute på Europas vägar i början av november, är slutet på en produktsatsning som saknar motstycke i företagets historia. I satsningen ingick premiären för Mii, förnyelsen av Ibiza och comebacken för Toledo.

I morse presenterade SEAT:s koncernchef, James Muir, båda innovationerna. ”Nästa steg i SEAT:s utveckling är presentationen av vår nya företagslogotyp. Den återspeglar de varumärkesvärden jag just nämnde: ren, enkel design och exakt kvalitetsteknik”, förklarade Muir. Den första modell som kommer att bära den nya logotypen är helt nya SEAT Leon, SEAT:s stjärna på motormässan i den franska huvudstaden. ”Den är en ikon i vårt utbud och representerar det allra bästa hos SEAT: elegant design, ojämförlig kvalitet, praktisk teknik och körglädje”, sade Muir.

Den nya logotypen utgör ännu ett steg i den ständiga utvecklingen av SEAT:s image och får företagsidentiteten och designen att stämma överens med varumärkesplattformen. Den symboliserar på ett öppet sätt företagets sex värden – design, dynamik, ungdomlig anda, effektivitet, tillförlitlighet och tillgänglighet.

Det nya visuella elementet utgörs av två oskiljaktiga delar: passionerat rött – varmt och dynamiskt – och SEAT:s omisskännliga kromstämpel. Utvecklingen av logotypen symboliserar företagets omvandling, en balans mellan dess rationella del och den mest känslomässiga delen av det spanska varumärket. Logotypen kännetecknas av de symmetriska linjerna i ständig spänning och kromsymbolen är utformad med precision och fast förankrad i ett modernt formspråk. Alltsammans är placerat under en subtil linje av industriell inspiration. Den unika designen lyfter fram SEAT:s förnyade engagemang för precisionsteknik och hög kvalitet inom teknik och innovation, medan den röda färgen fortsatt påminner om varumärkets spanska själ.

Ursprunget till elegansen och precisionen i SEAT:s logotyp finns i en diagonal linje som påminner om Avenida Diagonal i Barcelona. Den här linjen konsoliderar en kreativ vision och är en grundläggande komponent i SEAT:s genetiska kod. Livfulla inslag av spansk design gör den levande – varma toner, djupa skuggor, dynamiska perspektiv och glädje ger människor associationer till en ny hybridlivsstil (rationell och emotionell).

Designad av SEAT
När det gäller identitet och företagsdesign är logotypen ett av de visuella element som utgör en del av företagets nya vision. Varumärkets huvudverksamhet är förvisso fordonstillverkning, men design har en särskild betydelse som ett av företagets värden och utgör en inneboende del av dess genetiska kod. Design finns i SEAT:s DNA. För att citera Alejandro Mesonero-Romanos, SEAT:s designchef: SEAT:s nya logotypdesign återspeglar på ett perfekt sätt vår kärlek till detaljer och kvalitet. Samtidigt som vi behåller identiteten hos vårt traditionella ”S” har vi den här gången minskat antalet linjer. De är nu mer i 3D och hela formen är fyrkantigare och mer geometrisk. Helheten ger vår nya logotyp ett mer modernt, mer exakt och skulpterat utseende.

I linje med detta är SEAT:s logotyp ett resultat av ett samarbete vad gäller design, utveckling och implementering mellan SEAT Design Center (SDC) och företagets avdelning för marknadskommunikation – från det inledande researcharbetet och skisserna till den nya symbolens 2D-version. Dessutom har den nya Leons exteriör påverkat den kreativa utvecklingen av logotypen, framför allt konceptet med den flytande, vätskeliknande ytan, som utstrålar kvalitet och precision. Den kreativa processen inleddes i mitten av 2010 och har genomförts stegvis enligt tidsplanen.

Välkommen till ENJOYNEERING
ENJOYNEERING är företagets vision. Vid den senaste motormässan i Genève meddelade SEAT:s koncernchef James Muir: ”ENJOYNEERING är det spanska företagets nya slogan och representerar varumärkets värden och DNA – teknisk precision och kvalitetsteknik i kombination med en känslostark medelhavsdesign.”

För SEAT är ENJOYNEERING mycket mer än en ny företagsidentitet. Christian Stein, SEAT:s marknadschef, säger: ”ENJOYNEERING finns i allt vi gör inom SEAT. Från detaljerna på instrumentpanelen på någon av våra bilar till våra kunders upplevelser på nätet. Från teknik till känslor är steget kort och vi inom SEAT tar det steget varje dag.” Den nya slogan är ett kraftfullt förändringsverktyg för hela företaget. Varje enhet skapar nya modeller för känslor och utmaningar – från en bilmodell eller ett försäljningsställe till ett enkelt visitkort.

60 år av äkta känslor och designgenerationer
Företagets första modell såg dagens ljus den 13 november 1953 – SEAT 1400 var en elegant, rymlig bil som var mycket populär inom premiumsegmentet. Sedan dess har SEAT skapat körupplevelser som har lyckats väcka känslor hos alla nya generationer. SEAT 600 förstärkte den frihetskänsla som präglade sextiotalet. Under åttiotalet föddes SEAT Ibiza, ett av företagets flaggskepp och den första bil som var 100 procent SEAT. SEAT Toledo (1991) och SEAT Leon (1998) gjorde starka intryck under det hektiska nittiotalet.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Ibiza, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2011 såldes totalt 350.000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma. 2012 firar SEAT 20 år på den svenska marknaden.