SEAT Technical Center firar sitt 40-års jubileum i år

• Ingenjörernas kunskap är nyckeln till centrets utveckling och betydelse

• SEAT Technical Centers huvudområden ligger inom minskade utsläpp, uppkopplade bilar, design och säkerhet

• SEAT är den största industriella investeraren inom R&D i Spanien, med en total investering på 1,4 miljarder euro under senaste fem åren

Södertälje, 2015-07-27 – För 44 år sedan tog SEAT ett beslut som skulle förändra framtiden för märket. Man beslutade att skapa ett eget tekniskt center och drömmen blev verklighet 1975. Beslutet fattades med målsättningen att säkra företagets utveckling och skapa en unik identitet tillsammans med möjligheten att integrera den senaste tekniken i märkets modeller.

I år firar SEAT Technical Center (CTS) sitt 40-års jubileum. Centret markerar ett tydligt ”före och efter” för företaget och för bilindustrin i stort i Spanien.

40 år av forskning och utveckling
Vid starten 1975 anställdes 211personer och har sedan växt till att närma sig 1.000 personer till slutet på detta år. I anslutning till CTS lokaler uppfördes och invigdes Martorell-fabriken 1993, en av Europas modernaste och mest hållbara produktionsanläggningar där 2.100 bilar dagligen byggs.

CTS har varit ansvariga för att skapa företagets ikoniska modeller genom historien, som till exempel Leon, Ibiza, Toledo, Alhambra, Malaga, Marbella, Cordoba, Altea och Arosa, för att nämna några.

En viktig del för CTS är också utvecklandet av konceptbilar som visar framtidsvisioner inom design och innovation. Dessa bilar ligger till grund för en unik historia och ett arv inom spansk bilindustri; från modeller som Bolero (1998), Salsa (2000), Tribu (2007), IBZ (2009) och IBX och IBL (2011) till modellen 20V20 som visades upp i Geneve i år.

Utöver arbetet med nya modeller och konceptbilar arbetar CTS med utveckling och implementering av de mest avancerade teknologierna, miljövänliga Ecomotive motorer och smarta uppkopplade lösningar i bilen.

Unik kapacitet att utveckla bilar
Tack vare det tekniska centret är SEAT det enda företaget inom bilsektorn i Spanien som kan hantera hela processen från design till utveckling, tillverkning och marknadsföring av sina bilmodeller. Utvecklingsenheten på SEAT deltar och bidrar även inom flera andra projekt för Volkswagen Group.

En blick in mot framtiden
Idag är CTS en ”kunskapsbank”, en plats där framtidens bilar definieras och där man tacklar framtiden utmaningar inom bilindustrin. För personalen på CTS gäller det att förutse trender och säkerställa att man möter marknadens behov med rätt produkter och rätt teknikinnehåll. Idag innebär det till exempel att mycket fokus läggs på säkerhet, miljö och uppkopplad teknik i bilarna.

Ledande på forskning och utveckling i Spanien
I Spanien finns en stor och betydande del av den globala bilindustrin och den representerar idag hela 10% av Spaniens BNP. SEAT ensamt representerar cirka 1 % av Spaniens BNP och många små och medelstora företag är helt eller delvis beroende av SEAT. Totalt rör det sig om cirka 70.000 arbetstillfällen som skapas i eller kring verksamheten hos SEAT. De senaste fem åren har SEAT investerat 1,4 miljarder euro på forskning och utveckling (R&D).

Över de senaste 40 åren har SEAT utvecklats till en huvudspelare och drivkraft inom teknisk utveckling för institutioner, universitet, underleverantörer och andra företag, både på lokal nivå och nationellt.

Visst du att ... ?

• SEAT Technical Center genomförde 55.000 simulationer och över 1.200.000 km av testkörningar under 2014

• 2014 arbetade SEAT Technical Center på 360 projekt och utvecklade 58 prototyper

• SEAT Technical Center upptar en yta på 200.000 kvm och har över 900 anställda ingenjörer.

Bilder, film och pressrelease på engelska - http://seat-mediacenter.com/

För ytterligare information, kontakta Alexander Dahlin SEAT Sverige på 070-768 66 29 eller alexander.dahlin@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2014 såldes 390.500 enheter och omsättningen var 7,5 miljarder euro (den högsta siffran i företagets historia).Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien. Marknadsandelen i Europa är 2,5%.

SEAT Group sysselsätter 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Palmela (Portugal), modellen Mii i Bratislava (Slovakien) och modellen Toledo i Mladá Boleslav (Tjeckien).

Alexander Dahlin

Marketing and PR manager