Tobias Johansson gör comeback i SEAT

SEAT Dealer Team blandar ungt och rutinerat i årets STCC. Teamet ställer upp med två bilar och Roger Eriksson får sällskap av teamchefen Tobias Johansson på banan.
– Jag gillar ju att tävla, det här ska bli riktigt kul, säger Tobias Johansson.

38-åriga Johansson debuterade i STCC 1999 och har totalt nio säsongers tävlande bakom sig i Sveriges elitklass i banracing. De två senaste åren har han enbart varit teamchef men nu ska han in i hetluften igen på allvar.
– Vi tror det blir en bra kombination med Roger som är ung och jag som är äldre och har mer rutin. Jag hoppas kunna stötta Roger i hans utveckling, säger Johansson.
Han testade en av teamets SEAT Leon under förra säsongen och han presterade varvtider som var mycket konkurrenskraftiga.
– Våra SEAT Leon är material av toppklass, förra säsongen hade vi inte ett enda tekniskt bekymmer med bilarna och vi vet att de är tillräckligt snabba för att vinna race. Samtidigt är det svårt att veta hur konkurrenterna utvecklat sina bilar men baserat på fjolåret känner vi oss trygga med vårt material, säger Johansson.
2010 drev teamet även tre bilar i juniorklassen JTCC men så blir det inte 2011.
– Nej, i år fokuserar vi på STCC.

Vad är målsättningen för teamet?
– Vi har kapacitet att vinna race vilket vi gjorde 2010. Men vi hade också en del stolpe ut förra året, det ska vi vända till stolpe in i år. Nu har vi också ett års erfarenhet av bilarna vilket är en stor fördel, säger han.
Teamet byter alltså namn i år. Förra året var namnet Mattias Ekström Junior Team men i år kommer DTM–stjärnan inte att finnas med i verksamheten.
– Mattias och hans sambo ska snart få barn och hans engagemang i DTM kommer att ta mer tid i år än tidigare. Han har inte möjlighet att vara med på samma sätt som 2010. Namnbytet till SEAT Dealer Team gör också att vi kommer närmare SEAT, som är en av våra viktigaste partners, berättar Tobias Johansson.
Att både leda teamet och köra är slitsamt, Tobias Johansson har testat det förut. När han nu ska köra igen vill han kunna fokusera på tävlandet.
– Därför kommer Anders Älvegran att fungera som teamkoordinator, säger Tobias Johansson.

Roger Eriksson gör sitt fjärde år i STCC tillsammans med SEAT och sitt femte totalt.
– Jag tror vi kommer att få ett roligt år. Jag och Tobias kommer väldigt bra överens, både på banan och utanför, säger han.

På vilket sätt kan Tobias hjälpa dig som förare?
– Han har en jättebra teknisk kompetens som gör att jag tror vi kommer att få till konceptet riktigt bra på banan. Vår svaghet förra säsongen var kvalen och där tror jag att Tobias kommer att kunna bidra med sitt kunnande och erfarenhet, säger han. Roger Eriksson har en hög målsättning inför 2011.
– Jag vill naturligtvis köra ifrån hela bunten och jag vet att det går när allting fungerar. Men samtidigt måste jag vara ödmjuk och konstatera att årets startfält är enormt tufft. Men när säsongen är slut vill jag ha vunnit race och vara bland de fem bästa totalt för att vara nöjd, säger han.

2010 som helhet var ett misslyckat år för Roger Eriksson, även om han repade mod i slutdelen av säsongen.
– Så dålig säsong som i fjol har jag aldrig gjort. I år kommer ni att få se en klokare Eriksson på banan, en Eriksson som kör smartare och som inte ska hamna i konstiga situationer i onödan. Men samtidigt lärde jag mig mycket av mina misstag från förra året och de ska jag inte upprepa igen, säger han.
Som nämnts blir det Roger Erikssons fjärde år med SEAT, ett äktenskap som bara blir bättre och bättre med åren.
– SEAT är en av våra viktigaste partners och det är ett härligt gäng att jobba med. Lättsamma, trevliga och alla drar åt samma håll. Allting fungerar bra, säger han.

Niclas Helmersson är VD för SEAT i Sverige och han säger att racing och SEAT hör ihop.
– SEAT har stark anknytning till bilsport. Tidigare inom rally men de senaste åren har det handlat om racing. SEAT:s fabriksteam vann WTCC (VM) 2008 och 2009 och de framgångarna vill vi koppla ihop med att även tävla i Sverige, säger han. SEAT Sverige har samarbetat med Roger Eriksson sedan 2008.
– Vårt engagemang är mycket kopplat till Roger, han är en talang med stor potential, en mycket trevlig person och en bra ambassadör för SEAT, säger Niclas Helmersson.
Helmersson är också mycket belåten med samarbetet med Tobias Johansson.
– Vi är supernöjda och vi vill fortsätta utveckla verksamheten, inte minst aktiviteterna mellan racen.

Mer information:

Tobias Johansson, 070-586 60 20
Roger Eriksson, 070-352 27 11
Niclas Helmersson, 070-548 67 40
Sanna Strömbäck, 070-165 18 46

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".