SEB fortsätter satsa på segling

SEB fortsätter satsa på segling SEB:s satsning på Volvo Ocean Race gav mersmak. Banken utvecklar nu sitt engagemang i seglingssporten genom ett samarbete med Fredrik Lööf, en av världens främsta seglare. Fredrik Lööf tillhör eliten av svenska idrottsmän, är flerfaldig VM- och OS-medaljör och var nominerad till Svenska Dagbladets bragdmedalj efter OS i Sydney. Samarbetet mellan SEB och Fredrik Lööf sträcker sig i första fasen över två år och innefattar bland annat VM i starbåt i Los Angeles i augusti i år och OS i Aten 2004. - Fredrik är en av Sveriges största idrottsmän, samtidigt är han en mycket spännande person och kommer att bli en utmärkt ambassadör för oss, säger Jan Torstenson, koncernmarknadschef på SEB. I praktiken innebär det att Fredrik Lööf kommer att närvara vid olika typer av kundaktiviteter, seminarier och liknande. - Fredrik anses vara ett föredöme i hur han förbereder sig och genomför sina satsningar, säger Jan Torstenson. Där kommer han att ha mycket att tillföra banken. SEB etablerade sig på allvar inom seglingen genom sponsringen av båten "SEB" under Volvo Ocean Race. Samarbetet med Fredrik Lööf är ett naturligt nästa steg. - Vi gjorde många goda erfarenheter under Volvo Ocean Race. Segling är en utmärkt sport att genomföra spännande kundaktiviteter i samband med, säger Jan Torstenson. Kopplingen mellan banken och segling har visat sig fungera bra i såväl relationsskapande som varumärkesbyggande syften. För Fredrik Lööf, som tillhör klubben KSSS, innebär samarbetet med SEB möjlighet att fullt ut koncentrera sig på förberedelserna inför kommande stortävlingar. - I första hand är siktet inställt på VM för starbåt i Los Angeles i augusti och EM i oktober, säger Fredrik Lööf. Men det stora målet är OS i Aten om två år. Utöver möjligheten att satsa rejält på det sportsliga innebär samarbete med SEB att Fredrik Lööf också får möjlighet att skaffa sig en del nya erfarenheter. - Jag kommer jobba en del för banken, både internt och externt, och det kommer förhoppningsvis bidraga positivt till min personliga utveckling, säger han. SEBs satsning uppgår till 300.000 kr per år och ska i huvudsak gå till material och utrustning till starbåten. [REMOVED GRAPHICS] För ytterligare information, kontakta: Jan Torstenson, koncernmarknadschef, 070-668 5573, jan.torstenson@seb.se Fredrik Lööf, +46 70 950 5999, loof@atlant.org ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00630/wkr0002.pdf