Boka lyxsemester i Split till budgetpris

Report this content

Kristallklart hav, ett surrande stadsliv och prisvärd mat kombinerat med rik historia. Kroatiens popularitet har ökat och landets näst största stad Split är en av sommarens populäraste resmål för svenska resenärer. ResesajtenSecret Escapes har listat de bästa och mest prisvärda lyxhotellen i den Adriatiska havspärlan.

Med sitt rika kultur- och nöjesliv och ett läge vid det klarblå havet,charmar Split årligen tusentals turister. Intresset för Kroatien har varit stort i många år, men har under 2018 exploderattill att bli sommarens mest populära semesterdestination för turister från Sverige. I takt med att priserna för Mallorca ökat har den tidigare favoriten fått göra plats för kroatiska Split med sitt stora utbud och många prisvärda resor. Secret Escapes presenterar fem hotell med extra guldkant som gör att man kan lyxa till semestern men till budgetpris.

1. Flytande lyxupplevelse - en veckas segelkryssning från Split

Split är en perfekt utgångspunkt för att utforska Kroatiens övärld och erbjuder många möjligheter att segla i Kroatiens vackra skärgård. Resan börjar på Solta, där en stor del av ön är oexploaterad. Här kan man segla med en professionell skeppare och uppleva enastående naturupplevelser med stopp på bland annat öarna Hvar, Korcula, Gradina och Drvenik.

2. Bo vid UNESCO:s världsarvslistade monument - Plaza Marchi i Split

Möt den historiska delen av Split som tilldelats en plats påUNESCO:s världsarvslista med palatsmurar, valvbågar och pelare i stadskärnan. Ovanför ett palats som byggdes i slutet på 200-talet av den romerska kejsaren Diocletianus, finns detta historiska hotell som möter en modern elegans, med takterrass som har panoramautsikt över staden.

3. Lyxhotell i romersk by - Hotel Salona Palace i Solin

Vid ingången till den förhistoriska byn Salona, ett 2000 år gammalt romerskt lantsamhälle som var den kroatiska provinsen Dalmatiens huvudstad på Julius Caesars tid, kombineras lyx med historia på ett fyrstjärnigt hotell i den lilla byn Solin. Här finns många historiska platser att upptäcka, bland annat den berömda Klis-fästningen som använts till inspelningar av Game of Thrones.

4. Femstjärnigt hotell med havsutsikt i Split - Le Meridien Lav

Detta femstjärniga hotell är ett perfekt resmål för maximal avkoppling, sol och bad i hotellets infinitypool med en förtrollande utsikt. Ett stenkast från hotellet finns den 800 meter långa sandstranden med utsikt över Split, Adriatiska havet och öarna längs med kusten. De pittoreska gränderna och stenhusen i området ger känslan av den traditionella, dalmatiska staden.

5. Lyxigt spahotell vid stranden - Radisson Blu Resorti Split

Med utsikt över det Adriatiska havet ligger detta strandnära hotell som har ett lyxigt spa och eleganta rum, bara en minut från den privata klapperstensstranden. Efter tre kilometers promenad längs stranden når man Splits stadskärna med kultur, shopping och restauranger. Hotellet har även egna restauranger med havsutsikt, lokala viner och det bästa från det dalmatiska köket.

Se fler aktuella resmål och kampanjer på www.secretescapes.se

Lars-Ola Nordqvist, vd Comvision och PR-ansvarig för Secret Escapes i Sverige

070-689 11 20, lars@comvision.se.

Om Secret Escapes

www.secretescapes.com är en kostnadsfri medlemssajt, som erbjuder lyxresor med upp till 70 procent rabatt på hotell och semestrar över hela världen. Hotellen och semesterresorna är handplockade av ett team reseexperter och inkluderar allt från svenska herrgårdshotell och cityresor till lyxiga europeiska vistelser och långdistansresor, där även flyg ingår.

Företaget lanserades i februari 2011 och grundades av VD Alex Saint, COO Tom Valentine och Troy Collins. Företaget samarbetar med ledande hotell-, researrangörs- och resebyråpartners för att förhandla fram exklusiva låga priser för sina över 45 miljoner medlemmar globalt. Secret Escapes säljer resor med utvalda datum och rum via en egen bokningsmotor vilket innebär att kunderna kan boka sin semester eller sitt hotell direkt på Secret Escapes webbplats.