Amerikansk vårdgivare lägger till Sectras lösning för hantering av kardiologibilder till sitt multimediaarkiv

Linköping – 27 november, 2016 – Den amerikanska vårdgivaren ProMedica lägger till Sectras (STO: SECT B) lösning för hantering av kardiologibilder till sin befintliga lösning för hantering av medicinska bilder (Sectra PACS och VNA). Detta gör att läkare från olika discipliner får tillgång till en patients radiologiska och kardiologiska bilder i samma system, vilket ger en bättre överblick av varje patients historik.

Den amerikanska vårdgivaren ProMedica tar årligen emot 4,7 miljoner patienter till sina tolv sjukhus och sex kirurgiska öppenvårdskliniker. ProMedicas samtliga anläggningar använder Sectras IT-lösning för hantering av radiologibilder (PACS) och tidigare i år installerades även Sectras multimediaarkiv för lagring av icke-radiologiska bilder (VNA). Genom att utöka sin IT-lösning med en modul för kardiologi kan ProMedica hantera bilder av hjärtkateterisering och hjärtultraljud i samma system som de hanterar radiologibilder. Dessa typer av medicinska bilder kommer alltså kunna visas i Sectra PACS och lagras i Sectra VNA.

– ProMedica och Sectra har en lång historik av nära samarbete. Att vi nu får tillgång till såväl radiologi- som kardiologibilder i samma system gör att vi kan fortsätta i riktningen att ge våra patienter den bästa vården, samtidigt som kommunikationen mellan de olika disciplinerna förbättras, säger Debi Brobst, applikations- och förvaltningschef på ProMedica.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering
Sectras helhetslösning är modulär och har stöd för de mest bildintensiva avdelningarna; radiologi, patologi, kardiologi och ortopedi. Eftersom komponenterna är byggda på samma tekniska plattform kan kunder på ett enkelt sätt  expandera sin lösning från en enskild avdelning till att bli ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Detta utan stora investeringar eller utbyte av redan befintliga komponenter.

Sectra på RSNA 2016
Sectra deltar på RSNA-mässan som just nu pågår i Chicago. Träffa oss i monter 6113 och upplev hur Sectra stöttar radiologer att överträffa förväntningarna hos remitterande läkare och deras patienter. Läs mer och boka ett möte på www.sectra.com/RSNA.

Om ProMedica
ProMedica är en icke vinstdrivande hälsovårdsorganisation med verksamhet i Ohio och sydöstra Michigan i USA. De strävar efter att ständigt förbättra patienters hälsa och välbefinnande, och de erbjuder diagnostiska, medicinska och kirurgiska tjänster. Läs mer om ProMedica.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 - 23 56 10

Världen behöver effektivare hälsovård och ökad säkerhet i samhällets kommunikations- och IT-system. Sectra spelar en nyckelroll i att tillgodose dessa behov. Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2015/2016 till 1,073 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ Stockholm.  För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra system för hantering och kommunikation av alla typer av medicinska bilder – i första hand inom röntgen, mammografi, patologi, ortopedi och andra bildintensiva avdelningar. Sectra har ett strategiskt fokus på att göra cancervården effektivare. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Bolaget har en marknadsledande positon i Sverige, Norge, Nederländerna och Portugal. Sectra växer i USA och har en framstående position i Storbritannien. Sectra har levererat några av de största installationerna av medicinska IT-system i världen och förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

ProMedica och Sectra har en lång historik av nära samarbete. Att vi nu får tillgång till såväl radiologi- som kardiologibilder i samma system gör att vi kan fortsätta i riktningen att ge våra patienter den bästa vården, samtidigt som kommunikationen mellan de olika disciplinerna förbättras.
Debi Brobst, applikations- och förvaltningschef på ProMedica