Amerikanska Deaconess Health System beställer medicinsk IT-lösning från Sectra

Linköping – 25 oktober, 2018 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) får en order från vårdgivaren Deaconess Health System i USA. Sectra kommer att installera sin IT-lösning för att granska och hantera medicinska bilder (PACS) på kundens radiologi- och kardiologiavdelningar. Lösningen integreras med EPIC journalsystem och säkerställer ett effektivt arbetsflöde. Läkarna får tillgång till alla bilder och all patientinformation oavsett vilka av vårdgivarens sjukhus eller kliniker patienten besökt.

– En PACS-lösning är en säkerhetslina inom sjukvården. Vardagliga arbetsuppgifter såsom att importera och exportera undersökningar, ge remitterande läkare enkel tillgång till medicinska bilder, och högklassig granskning av radiologerna – alla dessa uppgifter är enklare att uppnå tillsammans med en erfaren leverantör. Vi ser Sectra som marknadsledande PACS-leverantör och ser fram emot att börja vårt samarbete med det bästa teamet inom lösningar för PACS, säger Ryan Meyer, chef för radiologiavdelningen på Deaconess Health System.

Deaconess Health System vårdar patienter på sju sjukhus, 30 kliniker och ett fristående cancercentrum i 26 distrikt i delstaterna Indiana, Kentucky och Illinois. Sectras lösning möjliggör en enhetlig bildstrategi för högproduktiva miljöer så som den på Deaconess Health System. Genom att konsolidera bildhanteringen kan arbetsbelastning fördelas efter behov och samarbeten mellan radiologi, kardiologi och remitterande avdelningar förbättras.

Kontraktet signerades i september och utöver Sectras lösning för att granska och hantera radiologi- och kardiologibilder ingår även lösningar och applikationer för bildhantering inom mammografi, avancerad visualisering i 3D och kategorisering av fall till utbildning samt en webbaserad bildvisare för mobila enheter.

Besök Sectra på RSNA 2018 i Chicago
Träffa Sectra i monter 6113 på branschmässan RSNA den 25–29 november. Här visas Sectras lösningar för att granska och hantera medicinska bilder. Läs mer och boka ett möte med Sectra på RSNA.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, +46 70 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, +4670 82 35 610

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2017/2018 till 1267 Mkr. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra system för hantering och kommunikation av alla typer av medicinska bilder – i första hand inom röntgen, mammografi, patologi, kardiologi och ortopedi. Sectra har ett strategiskt fokus på att göra cancervården effektivare. Över 1 800 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Bolaget har en marknadsledande position i Sverige, Norge, Nederländerna och Portugal. Sectra växer i USA och har en framstående position i Storbritannien. Sectra har levererat några av de största installationerna av medicinska IT-system i världen och förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

En PACS-lösning är en säkerhetslina inom sjukvården. Vardagliga arbetsuppgifter såsom att importera och exportera undersökningar, ge remitterande läkare enkel tillgång till medicinska bilder, och högklassig granskning av radiologerna – alla dessa uppgifter är enklare att uppnå tillsammans med en erfaren leverantör. Vi ser Sectra som marknadsledande PACS-leverantör och ser fram emot att börja vårt samarbete med det bästa teamet inom lösningar för PACS.
Ryan Meyer, chef för radiologiavdelningen på Deaconess Health System