Danska försvaret köper Sectras nya Tiger

Sectra har tecknat ett avtal med det danska försvarets inköps- och logistikorganisation gällande leverans av den nya säkra mobiltelefonen Tiger 7401.

Tiger 7401 bygger på Sectra’s Tiger XS som är de facto standard för säker mobil kommunikation inom EU. Tigersystemet används för talkommunikation, SMS och data på den höga säkerhetsnivån SECRET. För att säkerställa en hög tillgänglighet för användaren kan Tiger kommunicera över 2G-, 3G-, satellit- och IP-nätverk.

"Vi ser fram emot att introducera Tiger 7401 för våra användare inom det danska försvaret. Vi är övertygade om att den kommer att möta deras behov av säker mobil kommunikation och samtidigt ge dem en välbekant användarupplevelse", säger Mogens P. Svendsen, projektledare vid danska försvarets inköps- och logistikorganisation.

”I en enda enhet banar Tiger 7401 väg för säker kommunikation och samverkan mellan till exempel nationella säkerhetsdomäner och EU-domäner. Den möter därmed användarnas höga krav på flexibilitet och mobilitet”, säger Michael Bertilsson, VD för Sectras affärsområde Avlyssningssäkra kommunikationssystem.

Sectras nära samarbete med kunder och nationella säkerhetsmyndigheter gör att företagets lösningar för säker kommunikation idag används i en majoritet av de europeiska länderna, inom EU och NATO. Användare är beslutsfattare och tjänstemän inom myndigheter, försvar och samhällsfunktioner som exempelvis kommuner, landsting, polis, tull, räddningstjänst och kustbevakning. Gemensamt för dessa är att de har behov av att kunna kommunicera säkert, oberoende av tid och plats.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Sectra utvecklar och levererar effektiva lösningar för säker kommunikation till myndigheter, försvar och samhällskritiska funktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är säkerhetsgodkända såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för kommunikation som ger en säker och stabil värld.

Sectra grundades 1978 och koncernens verksamhetsområden omfattar högteknologiska produkter inom nischerna avlyssningssäkra kommunikationssystem och medicinska system. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2011/2012 till 823 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.se