Deklarationshjälp – hur du beräknar anskaffningsutgiften för inlösenaktier i Sectra 2015

Årsstämman i Sectra 2015 beslutade om ett inlösenprogram som genomfördes under oktober där 4,50 kr per aktie överfördes till aktieägarna. Enligt Skatteverkets allmänna råd bör 95,8 procent av anskaffningsutgiften för en ursprunglig aktie av serie A eller serie B i Sectra AB hänföras till kvarvarande aktie och 4,2 procent till inlösenaktien.

Inlösen eller försäljning av Sectras inlösenaktier 2015 (beteckning SECT IL A och SECT IL B) deklareras som försäljning av aktier på blankett K4.

Exempel baserat på det allmänna rådet

Om anskaffningsutgiften för en (1) aktie av serie B i Sectra omedelbart före aktieuppdelningen var 40 kr ska (40 x 0,042=) 1,68 kr hänföras till inlösenaktien. Den kvarvarande aktien får därefter en anskaffningsutgift på (40 - 1,68 =) 38,32 kr. Säljs eller löses inlösenaktien in för 4,50 kr uppkommer en kapitalvinst på (4,50 - 1,68 =) 2,82 kr.

Exempel baserat på schablonmetoden

Alternativt kan schablonmetoden användas för marknadsnoterade aktier. Eftersom inlösenaktierna av serie B handlades under en viss tid anses dessa vara marknadsnoterade. Däremot anses inlösenaktierna av serie A inte vara marknadsnoterade och schablonmetoden kan därmed inte användas för dessa.

Schablonmetoden innebär att anskaffningsutgiften får beräknas till 20 procent av den mottagna ersättningen för inlösta (4,50 x 0,2= 0,90 kr) eller sålda inlösenaktier.

Om ersättningen för en inlösenaktie av serie B uppgick till 4,50 kr genom försäljning eller inlösen, uppkommer vid beräkning enligt schablonmetoden en kapitalvinst på (4,50 - 0,90 =) 3,60 kr.

Information från Skatteverket

För ytterligare information

Helena Pettersson, Chief Investor Relations Officer Sectra AB, telefon 013-23 52 04, e-post info.investor@sectra.se

Sectrakoncernens verksamhet