Finska kvinnor får hjälp mot benskörhet med teknik från Sectra

Nu får kvinnor i Finland möjlighet att kombinera sin mammografiundersökning med en bedömning av risk för framtida benbrott. Det är vårdleverantören Suomen Radiologikeskus Oy som på sina nio kliniker erbjuder kvinnor den kombinerade undersökningen. Initiativet möjliggör en minskning av antalet frakturer orsakade av benskörhet vilket i sin tur ökar kvinnors livskvalitet, minskar onödigt lidande och sparar stora kostnader för sjukvården. Tekniken som används är Sectras onlinetjänst för analys av benskörhet.

- Genom detta åtagande utökar vi vårt erbjudande inom förebyggande hälsovård till den finska befolkningen och gör det möjligt för de finska kvinnorna att ta ansvar över sin egen hälsa, säger Jari Juola, VD Suomen Radiologikeskus Oy.

Sectras metod möjliggör undersökning av benskörhet från en vanlig handröntgenbild. . Bilden tas samtidigt som bröstbilderna vid mammografi och på samma röntgenutrustning. Suomen Radiologikeskus kommer att erbjuda benskörhetsanalys till 60 000 kvinnor som deltar i den offentliga mammografiscreeningprogrammet i Finland. Erbjudandet innebär att de tar ett mer omfattande ansvar för att diagnostisera allvarliga sjukdomar hos kvinnor. Genom att utnyttja sin befintliga mammografiutrustning kan Suomen Radiologikeskus även öka lönsamheten.

Benskörhet drabbar främst kvinnor, i synnerhet efter klimakteriet, och orsakar svår smärta och i värsta fall svåra benbrott, långvarig funktionsnedsättning och sjukdom. Sectras tjänst används för en kostnadseffektiv hälsokontroll av benskörhet för vidare utredning.

Om Sectras onlinetjänst

Benskörhet kan identifieras genom att mäta bentäthet. Sectras analys av bentäthet sker med hjälp av Sectras patenterade teknik Digital X-ray Radiogrammetry (DXR). Med hjälp av tekniken kan kvinnor i riskgruppen för benskörhet hittas och erbjudas vidare undersökning och behandling. Sectras onlinetjänst kan med fördel användas för att identifiera och prioritera de kvinnor som bör undersökas vidare med till exempel en helkroppsmätning.

Allt fler mammografikliniker runt om i Europa använder Sectra OneScreen för att analysera benskörhet; ett initiativ som ökar kvinnors livskvalitet, minskar onödigt lidande och sparar stora kostnader för sjukvården genom att antalet frakturer orsakade av benskörhet minskar. Sectras onlinetjänst används idag i Frankrike, Italien, Norge, Schweiz, Spanien, Storbritannien och Tyskland. I Sverige används Sectra Onescreen i Helsingborg samt i forskningsprojekt i Örebro och Stockholm.

Sectra OneScreen kommer att visas i Sectras monter 411 på ECR i Wien.

Fakta om osteoporos[1]

• Varannan svensk kvinna och var fjärde man får under livet en benskörhetsfraktur.
  • Benskörhet drabbar framför allt kvinnor, i synnerhet efter klimakteriet, samma grupp som redan ingår i screeningprogrammen för mammografi.
  • Det sker 70 000 benskörhetsrelaterade frakturer årligen i Sverige.
  • En benskörhetsfraktur får ofta stora konsekvenser för individen. Endast 30 procent får tillbaka sin fysiska status efter en fraktur på lårbenshalsen.
  • Sjukdomen kan orsakas av obalans i reproduktionen av skelettet, livsstil eller av mediciner som måste tas i samband med andra sjukdomar (t ex bröstcancer).
  • Osteoporos är en av de mest smärtsamma och kostsamma folksjukdomarna. I Sverige bedöms sjukdomen kosta samhället cirka 4,6 miljarder kronor årligen.
  • I dagsläget finns effektiv medicin för behandling av benskörhet som inte kostar mer än cirka 250 kronor/år.

[1] Riksföreningen för osteoporotiker, www.osteoporos.org

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Simo Pykälistö, Vice VD, och Chief Financial Officer, 0703 51 53 03
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2012/2013 till 817 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 400 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 70 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.