Försvarsdepartementet i Nederländerna ökar användningen av säker telefoni med utrustning från Sectra

Försvarsdepartementet i Nederländerna beställer fler kryptoprodukter från Sectra och möjliggör därmed för ett större antal användare att kommunicera säkert. Ordervärdet uppgår till 2,6 miljoner kronor.

Försvarsdepartementet i Nederländerna är en trogen kund till Sectra och har ramavtal med Sectra för leveranser av bland annat Sectras Tigerprodukter. Säkerhetsmedvetandet inom departementet är högt och nu ska ännu fler anställda utrustas med en personlig Tiger XS som skyddar tal- och datakommunikation upp till den höga säkerhetsnivån SECRET. I beställningen ingår även Sectras infrastruktur för distribution av kryptonycklar, vilket underlättar för systemadminstratörer att tilldela användarna rätt behörigheter.

”I Nederländerna har Sectras produkter för säker kommunikation använts av försvars-departementet sedan 2004 och sedan hösten 2007 används säkerhetslösingarna från Sectra av samtliga departement. Det är stimulerande att leverera produkter till en krävande och erfaren kund som ligger i framkant vad gäller att ta hänsyn till både organisationens och den enskilda användares behov ”, säger Michael Bertilsson, VD för Sectras affärsområde Avlyssningssäkra kommunikationssystem.

Sectras nära samarbete med kunder och nationella säkerhetsmyndigheter gör att företagets lösningar för säker kommunikation idag används i en majoritet av de europeiska länderna. Användare är beslutsfattare och tjänstemän inom myndigheter, försvar och samhälls-funktioner som exempelvis kommuner, landsting, polis, tull, räddningstjänst och kustbevakning. Gemensamt för dessa är att de har behov av att kunna kommunicera säkert på en certifierad säkerhetsnivå, oberoende av tid och plats.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, tel 0705-23 52 27

Sectra utvecklar och levererar effektiva lösningar för säker kommunikation till myndigheter, försvar och samhällskritiska funktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för säker kommunikation som bidrar till en säker och stabil värld.

Sectra grundades 1978 och koncernens verksamhetsområden omfattar högteknologiska produkter inom nischerna säker kommunikation och medicinska system. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2011/2012 till 823 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.se