Göteborgs universitet satsar på Sectras visualiseringsbord i sin medicinska utbildning

Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet har beställt Sectras visualiseringsbord. Bordet kommer att användas vid akademins utbildningar inom anatomi och radiologi.

- Visualiseringsbordet kommer att fylla ett stort behov i vår anatomiutbildning där vi idag har 240 läkarstudenter årligen och mycket begränsad tillgång till kroppar att jobba med. Tack vare bordet får våra studenter stöd i sin utbildning i kroppens anatomi och

funktioner, säger Professor Bengt R Johansson vid Göteborgs universitet.

Göteborgs universitet blir det andra svenska universitetet som på kort tid förstärker sin medicinska utbildning med Sectras visualiseringsbord. Strax innan årsskiftet investerade Linköpings Hälsouniversitet i bordet.

Visualiseringsbordet, Sectra Visualization Table, är en stor pekskärm med bildvisningsprogramvara som gör det möjligt att interagera med tredimensionella bilder av människokroppen som skapas av moderna datortomografi- eller magnetresonans-kameror. Studenterna kan bland annat zooma, rotera eller skära i den visualiserade kroppen utan att använda skalpell eller förstöra exemplet. Detta gör att samma bilder kan användas om och om igen, samt att studenterna t.ex. kan studera olika sjukdomars inverkan på anatomi på ett sätt som inte tidigare varit möjligt i undervisningen. Möjligheten att interagera med virtuella kroppar ger en fördjupad förståelse för kroppens anatomi och funktioner, vilket i sin tur bidrar till bättre utbildad medicinsk personal och därmed på sikt ökad effektivitet och säkerhet i vården.

Visualiseringsbordet har genererat stor internationell uppmärksamhet och har visats upp över hela världen, bland annat på världsutställningen i Shanghai och Health Innovation days i Indien. Det är utvecklat i samarbete mellan Linköpings Universitet, Center for Medical Image Science and Visualization (CMIV), Visualiseringscenter C, och The Interactive Institute.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Video: www.sectra.com/medical/visualization
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra utvecklar och säljer IT-system och tjänster för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 55 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 784 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com

Om oss

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2017/2018 till 1267 Mkr. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.sectra.se.