Landstinget Västernorrland tar steget till digital patologi med Sectra

Linköping – 21 juni 2017 – Landstinget Västernorrland beställer Sectras (STO: SECT B) lösning för att lagra och granska digitala patologibilder. En digital patologilösning bidrar till att förbättra cancervården i och med kortare svarstider. Lösningen kommer att användas för primärdiagnostik och skapar förutsättningar för ett fördjupat samarbete mellan både läkare och medicinska avdelningar.

Övergången till digital hantering av patologiundersökningar gör bilderna lättillgängliga och enklare att dela med andra läkare vid behov. Genom att granska bilderna digitalt får landstingets patologer också tillgång till en rad digitala granskningsverktyg som bidrar till att effektivisera deras arbete.

– Att digitalisera vår patologiavdelning gör att vi kommer kunna möta många av de effektivitets- och samarbetsutmaningar som vi och vården i stort står inför. Ett exempel är att effektivisera arbetet inför och under de multidisciplinära ronderna. Sectras lösning kan hantera våra höga krav på såväl prestanda och kapacitet som systemtillgänglighet, säger Ingela Pirttilä, enhetschef för patologi på Landstinget Västernorrland.

Landstinget Västernorrland kommer använda den digitala patologilösningen för att lagra och granska landstingets cirka 110 000 patologibilder per år.

Sectras digitala patologilösning
Sectras patologilösning inkluderar digitala verktyg som möjliggör för patologerna att diagnostisera och svarsrapportera med högre precision och på kortare tid. Patologilösningen bygger på samma plattform som Sectras lösning för att hantera radiologibilder (PACS). Det möjliggör ett fördjupat samarbete och smidigare delning av medicinska bilder och patientinformation, såväl mellan patologer som med radiologer och andra specialiteter som är involverade i cancervården – så kallad integrerad diagnostik. En gemensam IT-plattform minskar även kostnader för underhåll, drift och integrationer. Medicinska bilder för cancerdiagnostik löper som en röd tråd genom hela Sectras erbjudande.

Läs mer om digital patologi och om Sectras befintliga patologikunder

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 - 23 56 10

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 15 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2015/2016 till 1,073 Mkr. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra system för hantering och kommunikation av alla typer av medicinska bilder – i första hand inom röntgen, mammografi, patologi, ortopedi och andra bildintensiva avdelningar. Sectra har ett strategiskt fokus på att göra cancervården effektivare. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Bolaget har en marknadsledande position i Sverige, Norge, Nederländerna och Portugal. Sectra växer i USA och har en framstående position i Storbritannien. Sectra har levererat några av de största installationerna av medicinska IT-system i världen och förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

Att digitalisera vår patologiavdelning gör att vi kommer kunna möta många av de effektivitets- och samarbetsutmaningar som vi och vården i stort står inför. Ett exempel är att effektivisera arbetet inför och under de multidisciplinära ronderna. Sectras lösning kan hantera våra höga krav på såväl prestanda och kapacitet som systemtillgänglighet.
Ingela Pirttilä, enhetschef för patologi på Landstinget Västernorrland